Emirates is al een tijd Airbus aan het pushen om een nieuwe versie van de A380 te maken.
Bijna 100 stuks
Emirates directeur Tim Clark heeft gezegd dat Emirates 60 tot 70 extra A380neo’s zou willen kopen. Emirates is al de grootste klant van de A380 met 140 bestelde exemplaren en heeft daarmee bijna 45% van de 318 bestelde exemplaren. Clark heeft eerder gezegd de laatste 25 van de 140 om te willen zetten naar A380neo’s. Daarmee zou de maatschappij op 85 tot 95 neo’s komen.
A380neo
Na de A320 en de A330 blijft de A380 over met oudere motoren. Vier motoren is relatief duur op een vliegtuig en een superjumbo moet helemaal vol zitten wil het interessant zijn. Anders is een 787 of A350 al snel voordeliger per passagier. Emirates wil dat er nieuwe en zuinigere motoren onder het toestel gaan, zodat er 10 of meer procent besparing in brandstofverbruik komt. Volgens Leasebedrijf Amadeo zou het om 15% kunnen gaan als de romp ook iets verlengd wordt zodat er meer passagiers in gaan.
Verkopen
Airbus is niet makkelijk te overtuigen, de ontwikkelkosten van de huidige variant is nog niet eens terugverdiend. Dit zou volgend jaar moeten gebeuren, als er genoeg nieuwe orders komen. De verkoop gaat niet goed. Er zijn er weliswaar 50 verkocht in 2014, maar dit was 1 bestelling van Emirates. De enige maatschappij die écht in de A380 lijkt te geloven. Het is nog maar de vraag of Airbus bestaande orders vast kan houden. Virgin Atlantic heeft aangegeven dat het onwaarschijnlijk is dat ze de bestelde toestellen af gaan nemen. Air France heeft de laatste twee vliegtuigen ingewisseld tegen A350’s. Skymark heeft de order geannuleerd, terwijl er al 2 toestellen klaar waren. Airbus probeert die nu aan andere klanten te slijten.
Terughoudend
Door de slechte verkopen is Airbus terughoudend. CEO Bergier heeft al verklaard geen beslissing te nemen op korte of middellange termijn. Airbus is bezig met drie andere projecten (A320neo, A350, A330neo), dus de resources zijn schaars.