Pilotenvakbond SNPL heeft verschillende eisen, maar één eis gaat Nederlandse vliegers direct aan.
A320’s ipv 737’s
De vakbond wil dat alle 44 Boeing 737 toestellen bij Transavia worden vervangen door Airbus A320’s. Niet alleen bij Transavia France, maar bij geheel Transavia. Als de vakbond haar zin krijgt zullen alle Transavia vliegers een nieuwe type-rating moeten halen.
[su_quote]The pilot unions’ demand […], on the Transavia network, […] to replace the existing 44 Boeing 737s by Airbus A320s[/su_quote]
€ 10 miljoen
Doorgaans betaalt de maatschappij het omscholen van hun piloten naar een ander toesteltype. Een type-rating halen kost ten minste €20.000 en kan oplopen tot €50.000. Voor de 500 piloten die bij Transavia Nederland vliegen zou dit dus tenminste € 10 miljoen kosten.
Waarom?
Waarom de Franse piloten dit willen is onduidelijk. De Franse vakbond wil niet reageren op vragen van Upinthesky. Het is wel zo dat in Frankrijk veel met de A320 wordt gevlogen, dit in tegenstelling tot Nederland waar vooral 737’s vliegen. Air France heeft er circa 140 en geen enkele 737. Franse piloten zullen makkelijker kunnen overstappen.
Overstappen
In het verleden stapten redelijk wat Transavia vliegers over naar KLM. Als de vakbonden hun zin krijgen zal dit wat lastiger worden, want KLM vliegt niet met A320’s. Boeing en Airbus hebben een andere kijk op een vliegtuig. Airbus heeft het toestel meer geautomatiseerd dan Boeing, een piloot stapt dus niet zomaar over. Heel goed zichtbaar is het verschil: Boeing werkt nog steeds met een ‘stuur’, terwijl Airbus een joystick heeft.
Nederlandse vliegers
De Nederlandse Vereniging Verkeersvliegers staat vierkant achter de staking van de Franse vliegers. Op vragen van Upinthesky over deze eis was de VNV niet bereikbaar voor commentaar.