Reorganisatie
Air France-KLM heeft jaren verlies gemaakt. De afgelopen 5 jaar is het bedrijf bezig te reorganiseren en dit is steeds gedaan zonder het verlies van pilotenbanen. De markt is de afgelopen jaren dramatisch veranderd, Air France-KLM zit gevangen tussen aan de ene kant low-cost carriers als Ryanair en easyJet, waar ze qua ticketprijzen onmogelijk tegenop kunnen. Aan de andere kant zijn er de kwalitatief goede maatschappijen uit het Midden-Oosten, aldus Elsevier. Door nieuwe toestellen, focus op long-haul en harder werkende piloten kunnen die maatschappijen goedkoper opereren.
Low-cost
In Europa is 40% van de markt in handen van low-cost carriers, dit is in de laatste paar jaar gegroeid. Volgens Jos Versteeg van Theodoor Gilissen had Air France-KLM bijna de slag verloren, maar met de Transavia plannen leken ze het toch te gaan redden. Lufthansa en IAG (British Airways en Iberia) breiden hun goedkopere dochters uit, omdat dit volgens de bedrijven is wat de markt vraagt. Air France-KLM wilde dit nu ook. Volgens Forbes heeft Air France een low-cost dochter nodig. De tijden dat ticketprijzen hoog waren en Air France een overvloed aan personeel had, goede maaltijden en luxe is voorbij. Passagiers stappen over op de goedkope maatschappijen. “Als AF-KLM Transavia niet uitbouwt wacht het hetzelfde lot als Swissair, die ook de markt niet begreep”. Swissair is failliet gegaan.
Verliezen
Volgens Air France-KLM kost de staking tussen de €15 en 20 miljoen per dag. Uitgaande van het laagste bedrag heeft het de maatschappij in dag 11 al €165 miljoen gekost. De winst in 2013 was 130 miljoen. Als de piloten door blijven staken tot 30 september, zoals nu aangekondigd is zal het verlies tot 240 miljoen oplopen.
Salarissen
Volgens Elsevier betaalt Air France een piloot gemiddeld €14.000 per jaar meer dan gemiddeld. De kosten van personeel waren in 2013 meer dan 25% van de totale kosten. Air France piloten worden dus erg goed betaald. De staking is het echter voornamelijk om baangaranties te doen. Piloten zijn bang dat dat er banen naar het buitenland verdwijnen en dat zij bij Transavia moeten gaan vliegen tegen lagere arbeidsvoorwaarden. De directie heeft inmiddels toegezegd dat Transavia Europe niet doorgaat en dat piloten niet naar Transavia moeten.
[su_quote cite=”Ron Kosterman – Commentator Elsevier” url=”http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/9/Het-probleem-van-de-Air-France-piloten-1607430W/?masterpageid=158493″]Het lijkt er meer op dat de piloten bang zijn hun dominante positie binnen Air France te verliezen.[/su_quote]
Vervolg staking
Ondanks de toezeggingen van woensdag blijven de piloten doorstaken. Ze eisen dat Air France-KLM piloten bij Transavia een vergelijkbaar contract aan gaat bieden als bij KLM en Air France.
[su_quote cite=”Jos Versteeg – Analist Theodoor Gilissen” url=”http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/air-france-klm-stopt-met-plannen-transavia#node_1075481″]Jarenlang heeft Air France-KLM geprobeerd om de kosten te verlagen, het zag er allemaal heel goed uit, ik had de hoop dat er eindelijk wat aan de kosten zou worden gedaan, maar die hoop is nu weg. De bonden eisen ook nog dat Transavia-piloten onder dezelfde omstandigheden vliegen als die van Air France, op zo’n manier kun je nooit een lagekostenmaatschappij opzetten.[/su_quote]
Transavia
Hogere salarissen en alle andere arbeidsvoorwaarden bij Transavia dus. Een Air France piloot verdient de €3.500 als hij net begint. Dit kan oplopen tot €15.000 per maand voor een captain van een groot toestel aan het einde van zijn werkverband. Bij KLM wordt voor piloten als ze ergens ter wereld zijn alles geregeld. Ze worden met een busje van en naar het 5 sterren hotel gebracht en krijgen daggeld om te leven. Alle andere kosten in relatie met hun werk worden ook betaald. Bij Ryanair betaalt een piloot zijn eigen koffie, haar eigen uniform en als er een probleem is, met het toestel of op een luchthaven dan gebruikt de piloot zijn eigen telefoon om dit te verhelpen. Dit is het andere uiterste van de markt, en niet per se veilig. Salarissen bij Transavia liggen tussen KLM en Ryanair in. [su_service title=”Theezakje” icon=”icon: send-o”]Er zijn piloten bij Ryanair die zelf theezakjes meenemen.[/su_service]
Conclusies
De hierboven aangehaalde artikel zijn eenduidig: de huidige eisen zijn niet vol te houden en kunnen gemakkelijk zorgen voor een ondergang van de hele maatschappij.
[su_quote cite=”Jos Versteeg – Analist Theodoor Gilissen” url=”http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/air-france-klm-stopt-met-plannen-transavia#node_1075481″]De toekomst ziet er heel slecht uit, ik heb grote zorgen of ze het gaan redden. Op langere termijn gaan het op deze manier niet kunnen doen. Er moet iets drastisch veranderen, anders gaan ze dezelfde kant op als Alitalia en dat is een faillissement[/su_quote]
[su_quote cite=”Ron Kosterman – Elsevier” url=”http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/9/Het-probleem-van-de-Air-France-piloten-1607430W/?masterpageid=158493″]Ze lijken uit het oog te verliezen dat, indien Air France niets doet, het bedrijf – en daarmee hun eigen banen – in gevaar komen.[/su_quote]
[su_quote cite=”Marcel Michelson – Forbes” url=”http://www.forbes.com/sites/marcelmichelson/2014/09/25/can-pilots-cause-air-france-klm-to-crash/”]Nevertheless, the Air France pilots need to realize that they too need to give up some of their privileges to save the company, and ultimately their own jobs. It is amazing that people trained to fly hundreds of passengers safely through the skies, well-paid to reflect their responsibilities, can fail to see that the fuel of the company is running low and the engines risk to stall. Before issuing a May Day call, the pilots should consider some brave action instead of paralyzing the company with self-serving strikes.[/su_quote]