Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»“Piloten maken Air France-KLM kapot”
Achtergrond

“Piloten maken Air France-KLM kapot”

RedactieDoor Redactie25/09/2014Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

piloten_Air_FranceFinancieel analisten denken dat de eisen van de Air France piloten het gehele bedrijf kapot maken. Een faillissement is niet uitgesloten.

Reorganisatie

Air France-KLM heeft jaren verlies gemaakt. De afgelopen 5 jaar is het bedrijf bezig te reorganiseren en dit is steeds gedaan zonder het verlies van pilotenbanen. De markt is de afgelopen jaren dramatisch veranderd, Air France-KLM zit gevangen tussen aan de ene kant low-cost carriers als Ryanair en easyJet, waar ze qua ticketprijzen onmogelijk tegenop kunnen. Aan de andere kant zijn er de kwalitatief goede maatschappijen uit het Midden-Oosten, aldus Elsevier. Door nieuwe toestellen, focus op long-haul en harder werkende piloten kunnen die maatschappijen goedkoper opereren.

Low-cost

In Europa is 40% van de markt in handen van low-cost carriers, dit is in de laatste paar jaar gegroeid. Volgens Jos Versteeg van Theodoor Gilissen had Air France-KLM bijna de slag verloren, maar met de Transavia plannen leken ze het toch te gaan redden. Lufthansa en IAG (British Airways en Iberia) breiden hun goedkopere dochters uit, omdat dit volgens de bedrijven is wat de markt vraagt. Air France-KLM wilde dit nu ook. Volgens Forbes heeft Air France een low-cost dochter nodig. De tijden dat ticketprijzen hoog waren en Air France een overvloed aan personeel had, goede maaltijden en luxe is voorbij. Passagiers stappen over op de goedkope maatschappijen. “Als AF-KLM Transavia niet uitbouwt wacht het hetzelfde lot als Swissair, die ook de markt niet begreep”. Swissair is failliet gegaan.

Verliezen

Volgens Air France-KLM kost de staking tussen de €15 en 20 miljoen per dag. Uitgaande van het laagste bedrag heeft het de maatschappij in dag 11 al €165 miljoen gekost. De winst in 2013 was 130 miljoen. Als de piloten door blijven staken tot 30 september, zoals nu aangekondigd is zal het verlies tot 240 miljoen oplopen.

Salarissen

Volgens Elsevier betaalt Air France een piloot gemiddeld €14.000 per jaar meer dan gemiddeld. De kosten van personeel waren in 2013 meer dan 25% van de totale kosten. Air France piloten worden dus erg goed betaald. De staking is het echter voornamelijk om baangaranties te doen. Piloten zijn bang dat dat er banen naar het buitenland verdwijnen en dat zij bij Transavia moeten gaan vliegen tegen lagere arbeidsvoorwaarden. De directie heeft inmiddels toegezegd dat Transavia Europe niet doorgaat en dat piloten niet naar Transavia moeten.
[su_quote cite=”Ron Kosterman – Commentator Elsevier” url=”http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/9/Het-probleem-van-de-Air-France-piloten-1607430W/?masterpageid=158493″]Het lijkt er meer op dat de piloten bang zijn hun dominante positie binnen Air France te verliezen.[/su_quote]

Vervolg staking

Ondanks de toezeggingen van woensdag blijven de piloten doorstaken. Ze eisen dat Air France-KLM piloten bij Transavia een vergelijkbaar contract aan gaat bieden als bij KLM en Air France.
[su_quote cite=”Jos Versteeg – Analist Theodoor Gilissen” url=”http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/air-france-klm-stopt-met-plannen-transavia#node_1075481″]Jarenlang heeft Air France-KLM geprobeerd om de kosten te verlagen, het zag er allemaal heel goed uit, ik had de hoop dat er eindelijk wat aan de kosten zou worden gedaan, maar die hoop is nu weg. De bonden eisen ook nog dat Transavia-piloten onder dezelfde omstandigheden vliegen als die van Air France, op zo’n manier kun je nooit een lagekostenmaatschappij opzetten.[/su_quote]

Transavia

Hogere salarissen en alle andere arbeidsvoorwaarden bij Transavia dus. Een Air France piloot verdient de €3.500 als hij net begint. Dit kan oplopen tot €15.000 per maand voor een captain van een groot toestel aan het einde van zijn werkverband. Bij KLM wordt voor piloten als ze ergens ter wereld zijn alles geregeld. Ze worden met een busje van en naar het 5 sterren hotel gebracht en krijgen daggeld om te leven. Alle andere kosten in relatie met hun werk worden ook betaald. Bij Ryanair betaalt een piloot zijn eigen koffie, haar eigen uniform en als er een probleem is, met het toestel of op een luchthaven dan gebruikt de piloot zijn eigen telefoon om dit te verhelpen. Dit is het andere uiterste van de markt, en niet per se veilig. Salarissen bij Transavia liggen tussen KLM en Ryanair in. [su_service title=”Theezakje” icon=”icon: send-o”]Er zijn piloten bij Ryanair die zelf theezakjes meenemen.[/su_service]

Conclusies

De hierboven aangehaalde artikel zijn eenduidig: de huidige eisen zijn niet vol te houden en kunnen gemakkelijk zorgen voor een ondergang van de hele maatschappij.

[su_quote cite=”Jos Versteeg – Analist Theodoor Gilissen” url=”http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/air-france-klm-stopt-met-plannen-transavia#node_1075481″]De toekomst ziet er heel slecht uit, ik heb grote zorgen of ze het gaan redden. Op langere termijn gaan het op deze manier niet kunnen doen. Er moet iets drastisch veranderen, anders gaan ze dezelfde kant op als Alitalia en dat is een faillissement[/su_quote]

[su_quote cite=”Ron Kosterman – Elsevier” url=”http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/9/Het-probleem-van-de-Air-France-piloten-1607430W/?masterpageid=158493″]Ze lijken uit het oog te verliezen dat, indien Air France niets doet, het bedrijf – en daarmee hun eigen banen – in gevaar komen.[/su_quote]

[su_quote cite=”Marcel Michelson – Forbes” url=”http://www.forbes.com/sites/marcelmichelson/2014/09/25/can-pilots-cause-air-france-klm-to-crash/”]Nevertheless, the Air France pilots need to realize that they too need to give up some of their privileges to save the company, and ultimately their own jobs. It is amazing that people trained to fly hundreds of passengers safely through the skies, well-paid to reflect their responsibilities, can fail to see that the fuel of the company is running low and the engines risk to stall. Before issuing a May Day call, the pilots should consider some brave action instead of paralyzing the company with self-serving strikes.[/su_quote]


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air France Air France-KLM Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

KLM doet dringende oproep

24/06/2025Redactie

Transavia gaat over op nieuwe livery

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?