fbpx
AirlinesOnderwerpen

Piloten blijven staken, eisen mediator

piloot_Air_france_BoekjeNa het nieuwe voorstel van de Air France-KLM directie van gister blijven de piloten staken. Ze eisen de aanstelling van een bemiddelaar. De Franse regering en Air France wijzen dit af.

[su_quote cite=”Premier Valls”]Attitude égoïste[/su_quote]

Mediation

De vakbond SNPL heeft de voorstellen van de directie vrijdag afgewezen en eist nu een onafhankelijke bemiddelaar. Dit werd afgewezen: “Mediation is handig als er geen onderhandelingen plaatsvinden, maar in dit geval heeft Air France meerdere voorstellen gedaan. Onderhandelen is nu ten einde, een oplossing ligt op tafel. Er is geen behoefte aan nieuwe onderhandelingen te starten met een mediator. Iedereen wordt nu geconfronteerd met zijn verantwoordelijkheid”, aldus premier Valls en ondersteund door de directie van AF-KLM.

One pilot group

De vakbond zegt dat ze de ontwikkeling van Transavia France steunen en ook dat dit bedrijf moet kunnen concurreren met andere low-cost maatschappijen. In de onderhandelingen zouden al vele voorstellen gedaan zijn hiervoor. De one pilot group eis bleef steeds overeind, alle piloten bij alle dochterondernemingen dezelfde arbeidsvoorwaarden. Nu wil de vakbond een bemiddelaar om verder te onderhandelen. Als deze wordt aangesteld zal als blijk van verzoening de staking worden opgeheven. Een bemiddelaar is volgens SNPL nodig omdat ze “het vertrouwen in topman Alexandre de Juniac om een sociale dialoog te voeren kwijt zijn”.

Anciënniteit

Air France wil wat gelijke contracten voor alle dochters betreft niet verder gaan dan één senioriteitslijst. Dit is een voor piloten erg belangrijke lijst, het bepaalt wie promotie maakt. Wie is de volgende aan de buurt om captain te worden, wie gaat naar een groter toestel en dus: wie gaat meer verdienen en heeft meer status. Onderaan de lijst verdien je 3.500 per maand, bovenaan 15.000 per maand. In het verleden zijn er rechtszaken over gevoerd. Piloten van Air France zullen niet blij zijn met één lijst er komen dan collega’s van Transavia bij en dan duurt het langer voordat de Air France piloot promotie maakt.

Spanningen

Het niet-stakende personeel noemt de staking een ramp, in het blad Liberation. Volgens vakbonds voorvrouw Lestic is er boosheid en ergernis, vooral vanwege de hardnekkigheid van de stakers. Elke dag zijn er meer mensen die willen dat de staking ophoudt. Donderdag was er een demonstratie van 300-400 mensen met de oproep aan de piloten weer in de cockpit te gaan zitten. Bij Air France werken ongeveer 100.000 mensen, 2.000 piloten staken.

Vluchten zaterdag

De voorspelling is dat iets meer dan de helft van de vluchten vertrekken. Ook bij een snelle oplossing van het conflict zal het nog 2 tot 3 dagen duren voor het vluchtschema weer normaal is.

Dossier

Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing, plannen en de staking staat hier.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button