Le Monde meldt dat vakbond SNPL aankondigt weer te werken ondanks het wederom stuklopen van de onderhandelingen. Vanuit alle kanten werd druk uitgeoefend op de piloten te gaan werken, ook binnen het bedrijf ontstond steeds meer gemor.
Verder onderhandelen
Piloten zeggen hun verantwoordelijkheid te nemen, ondanks dat er nog geen akkoord is. Nu kan in een rustigere situatie verder onderhandeld worden. De onderhandelingen van zaterdagavond zijn op niks uitgelopen ondanks dat deze 15 uur hebben geduurd. Het management heeft eerder veel van de eisen van piloten ingewilligd, maar wilde niet op de eis ingaan om alle piloten bij alle dochtermaatschappijen even veel te laten verdienen als Air France piloten.
Opstarten operatie
De vluchten die zondag en maandag al geannuleerd zijn, zullen dit blijven. Vanaf dinsdag worden de vluchten langzaam weer hervat. Vliegtuigen die dagen op de grond hebben gestaan moeten een verplichte controle ondergaan. Bovendien moet personeel weer over de hele wereld geherpositioneerd worden.
Transavia
Air France-KLM zegt snel aan de slag te gaan met de ontwikkeling van Transavia France. Het uitbreiden van deze dochter (nu 14 toestellen) op verschillende bases moet voor meer inkomsten zorgen. In de low-cost markt is groei te vinden, ook van buiten Frankrijk. Het Transavia Europe plan is echter van de baan, dat heeft de directie aan de bonden toegezegd. De ontwikkeling van de Franse tak zal 1.000 banen opleveren waaronder 250 piloten banen.
Dossier
Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing, plannen en de staking staat hier.