De tweede klant heeft zijn eerste 747-8 Intercontinental ontvangen.
Jumbo
Na Lufthansa is Air China de tweede klant voor de passagiersversie van de nieuwste 747. Air China heeft 7 stuks besteld. De Chinese maatschappij is al sinds de zeventiger jaren een Boeing klant. Er wordt met 4 747-400′ gevlogen, die worden vervangen door de nieuwe 747. Het is het grootste toestel in een vloot van 315. Eerste internationale commerciële vlucht gaat op 2 januari naar Frankfurt. De 747 vliegt dagelijks heen en weer. CA931 vertrekt om 13:55 uit Peking en komt 17:15 in Frankfurt aan. CA932 vertrekt weer om 19:15 en komt om 11:45 aan. tot die tijd wordt de Jumbo opgezet op de route Peking – Guangzhou.
747
De nieuwe 747 verkoopt erg slecht, hij is niet veel groter dan de huidige 777-300ER en de nieuwe 777-9X, maar heeft wel 4 motoren wat hem duur maakt. Veel maatschappijen faseren hun -400’s uit en daar komen geen nieuwe 747’s voor in de plaats, maar vaak de 777. Na Lufthansa en Air China heeft Korean ook de Intercontinetal besteld, ook vliegen er een aantal VIP-toestellen rond, voornamelijk gekocht door mensen uit het Midden-Oosten. Boeing zou in onderhandeling zijn met 4 maatschappijen voor het toestel.
Air Force One
Het lijkt erop dat de VS De twee Air Force One toestellen gaan vervangen door deze Boeing. In de eisen staat dat het toestel in de VS gebouwd moet zijn en vier motoren moet hebben. Dan bijft maar één toestel over. Air China vliegt de president trouwens ook rond in een 747.
De president van China heeft een 747 typerating en vliegt de nieuwe jumbo naar ‘huis’.
[su_box title=”Upinthesky:”]Dat is nog eens wat anders dan een koning met een F-70 typerating[/su_box]


Hilversum