FastJet wil meer Airbus toestellen voor de operatie in Oost- en Zuid-Afrika.
Uitbreiding
FasJet heeft nu drie A319 toestellen waar al een flink netwerk van bestemmingen mee wordt aangeboden. Er zijn gesprekken gaande met verschillende lease-bedrijven om tot eind 2015 de vloot op 13 toestellen te krijgen. Dit zei CEO Ed Winter tegen Bloomberg.
Dar es Salaam
FastJet heeft sinds 2012 één basis met drie toestellen in Dar es Salaam, Tanzania. Vanuit daar vliegt de maatschappij naar een de binnenlandse bestemmingen: Kilimanjaro, Mbeya en Mwanza. Inmiddels vliegt FastJet ook internationaal naar Johannesburg, Lusaka (Zambia), Harare (Zimbabwe) en Entebbe (Uganda). Al deze bestemmingen worden met de drie toestellen gevlogen.
https://www.fastjet.com/img/pages/image/visual/discover-our-routes-v5-17.png
Meerdere bases
De groeistrategie houdt een focus op Oost-Afrika in. Als het lukt om naar 13 toestellen te groeien moeten er 7 in Dar es Salaam komen te staan. Drie gaan naar Zambia, waar FastJet in afrondende gesprekken over een Air Operation Certificate zit voor het op te richten FastJet Zambia. Twee gaan er naar Robert Mugabe’s Zimbabwe en één in Kenya als het lukt daar een AOC te krijgen.
Nog meer
In 2016 zouden er bases in Zuid-Afrika en Uganda open kunnen gaan, want de CEO ziet een vloot die in 2018 gegroeid is naar 34 toestellen. FastJet kijkt ook naar Angola en Ghana waar het door een eerdere overname al AOC’s heeft.
China
Van de 3 toestellen die er nu vliegen moeten er 2 terug naar het Zweedse leasebedrijf Volito. Er zijn gesprekken gaande om zo snel mogelijk A320family aircrafts te leasen van de leasetak van Bank of China.
Emirates
Tenslotte zijn de gesprekken met Emirates hervat. FastJet hoopt op een codeshare deal met de maatschappij uit Dubai. ‘Toevallig’ kondigde Emirates gister aan de frequentie naar Dar es Salaam in twee stappen te gaan verdubbelen. Vanaf 1 januari is er een ‘doubledaily’ service. ’s Ochtends vliegt er een 777-300ER en ’s middags een A330-200 die kant op.


Uddel
MBO