Verloop van de vlucht
Op 17 juli vertrok vlucht MH17 om 10:31 van Schiphol naar Kuala Lumpur. Het vluchtplan was door de benodigde luchtvaartcentra goedgekeurd. Om 12:53 vloog de Boeing 777-200ER het gebied binnen dat onder controle staat van Dnipro Control op FL330 (33.000 voet, 10.058 meter). DniPro vroeg naar FL350 te stijgen, maar dit kon niet volgens MH17. Van achter naderde een andere Boeing 777 op FL330, de oplossing was dat dit toestel naar FL350 ging. Om 13:00 vroeg MH17 of de route 20nm naar links mocht worden verlegd vanwege het weer. Hiermee stemde Dnipro in.
Laatste contact
Dnipro gaf de opdracht rechtstreeks naar navigatiepunt RND te vliegen, dit werd tussen 13:19:56 en 13:19:59 bevestigd door MH17. Daarna volgde om 13:20:00 nog een opdracht, die werd niet meer beantwoord. De Flight Data Recorder en Cockpit Voice Recorder stopten met registreren om 13:20:03.
Dnipro heeft to 13:35 diverse keren geprobeerd MH17 op te roepen.
DNP=Dnipro; RST=Rostock, Rusland
Een ander toestel werd gevraagd of MH17 in zicht was of zichtbaar op de instumenten was. Dit was niet het geval.
Zwarte dozen
De cockpit voice recorder was beschadigd, maar kon worden uitgelezen. Het apparaat neemt een half uur op en er stond bruikbare informatie op die overeen kwam met het radioverkeer. Uit niks blijkt dat er een storing of een noodsituatie was.
De flight data recorder was ook beschadigd, maar kon ook geheel worden uitgelezen. HEt toestel vloog op FL330 met een koers van 115 graden en een snelheid van 293 knopen (grondsnelheid: 494 knopen of 915 km/u).
Beide apparaten stopten abrupt om 13:20:03.
Toestel en bemanning
Uit onderzoekt blijkt dat het toestel geen technische mankementen vertoonde. In april was er nog een kleine onderhoudsbeurt geweest. Een grotere beurt was in november 2013.
De bemanning was geheel gekwalificeerd en gezond.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!