Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Cockpitschermen kunnen uitvallen door WiFi & GSM signalen
Onderwerpen

Cockpitschermen kunnen uitvallen door WiFi & GSM signalen

RedactieDoor Redactie02/10/2014Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Display_737_sim_gear
Tests van de FAA tonen aan dat mobiele telefoons en computers ervoor kunnen zorgen dat bepaalde type schermen in de Boeing cockpit uitvallen.

Maatschappijen moeten deze schermen aanpassen of vervangen.

Honderden vliegtuigen

Volgens de FAA gaat het om honderden vliegtuigen die hiervoor gevoelig zijn. Per vliegtuig zijn er meerdere schermen. Een woordvoerder van Honeywell, de leverancier, benadrukt dat het tijdens de vlucht niet voorgekomen is. “The only known occurrence was during a developmental test conducted on the ground”. Boeing en Honeywell werken sinds 2012 samen om dit probleem te op te lossen.

Phase 3

Het gaat om phase 3 schermen die gevoelig zijn voor de frequenties ook gebruikt door wifi. De FAA voegt hier nu aan toe dat ook signalen van telefoons en satellieten voor storing kunnen zorgen. Op de schermen staat informatie als de snelheid, hoogte en koers. Uitvallen van deze schermen kan voor een crash zorgen aangezien het om ‘flight critical information’ gaat, aldus de FAA.

Main_Flight_display

Boeings

Het betreft 1.326 Boeings van het tpe 737 en 777 en een vervangingsprogramma zou $13,8 miljard kosten. O der andere Virgin Australia, Ryanair en Honeywell hebben geklaagd over de nieuwe regel. Ryanair noemt het een kostbare en nutteloze regel. FAA zegt dat ze alle storing-risico’s wil elimineren. Maatschappijen hebben 5 jaar om de schermen te vervangen.

Geen zorgen

Bij de BBC zegt een analist dat passagiers geen zorgen hoeven te hebben. Het feit dat maatschappijen 5 jaar de tijd hebben geeft aan dat het geen groot probleem is. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er iets gebeurt. Southwest geeft aan 2,3 miljoen vlieguren met die toestellen te hebben gemaakt sinds onboard wifi geïnstalleerd is, er is nog geen enkel incident geweest.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing 737 Boeing 777 Cockpit
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie

Boeing start productie nieuw vliegtuig

14/07/2025Redactie
Recent

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?