Tests van de FAA tonen aan dat mobiele telefoons en computers ervoor kunnen zorgen dat bepaalde type schermen in de Boeing cockpit uitvallen.
Maatschappijen moeten deze schermen aanpassen of vervangen.
Honderden vliegtuigen
Volgens de FAA gaat het om honderden vliegtuigen die hiervoor gevoelig zijn. Per vliegtuig zijn er meerdere schermen. Een woordvoerder van Honeywell, de leverancier, benadrukt dat het tijdens de vlucht niet voorgekomen is. “The only known occurrence was during a developmental test conducted on the ground”. Boeing en Honeywell werken sinds 2012 samen om dit probleem te op te lossen.
Phase 3
Het gaat om phase 3 schermen die gevoelig zijn voor de frequenties ook gebruikt door wifi. De FAA voegt hier nu aan toe dat ook signalen van telefoons en satellieten voor storing kunnen zorgen. Op de schermen staat informatie als de snelheid, hoogte en koers. Uitvallen van deze schermen kan voor een crash zorgen aangezien het om ‘flight critical information’ gaat, aldus de FAA.
Boeings
Het betreft 1.326 Boeings van het tpe 737 en 777 en een vervangingsprogramma zou $13,8 miljard kosten. O der andere Virgin Australia, Ryanair en Honeywell hebben geklaagd over de nieuwe regel. Ryanair noemt het een kostbare en nutteloze regel. FAA zegt dat ze alle storing-risico’s wil elimineren. Maatschappijen hebben 5 jaar om de schermen te vervangen.
Geen zorgen
Bij de BBC zegt een analist dat passagiers geen zorgen hoeven te hebben. Het feit dat maatschappijen 5 jaar de tijd hebben geeft aan dat het geen groot probleem is. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er iets gebeurt. Southwest geeft aan 2,3 miljoen vlieguren met die toestellen te hebben gemaakt sinds onboard wifi geïnstalleerd is, er is nog geen enkel incident geweest.