Air France hoopt snel tot een overeenkomst te komen met de piloten zodat begonnen kan worden met Transavia France uit te breiden.
Haast
De gesprekken zijn gaande en Air France hoopt op een voorspoedige afloop, zegt de maatschappij tegen ATW. De woordvoerder rekent voor: prijsvechter Transavia moet het vooral van vakantieverkeer hebben, dus in april 2015 moeten de nieuwe routes een feit zijn. Daarvoor zijn vliegtuigen nodig, maar ook piloten. Willen die piloten klaargestoomd zijn dan moet in november begonnen worden met recrutering. Transavia heeft zo’n 250 piloten nodig.
Tickets
De tickets voor de nieuwe routes moeten vanaf eind dit jaar gekocht kunnen worden. Air France heeft toegezegd het Transavia Europe plan niet te gaan uitvoeren in de hoop de staking te stoppen. Na 2 weken staken en een kostenpost van ruim €300 miljoen zijn de piloten weer aan het werk gegaan, ondanks dat er geen akkoord was. Het stoppen met Transavia Europe was nog niet genoeg. Wel zeggen de vakbonden in principe achter de ontwikkeling van Transavia France te staan.
Transavia France
Afgelopen zomer heeft Trans France gevlogen naar 40 bestemmingen van Parijs Orly, 15 vanaf Nantes, 9 van Lyon, 5 van Lille en 1 van Strassburg.. Dit is met 14 toestellen gedaan, in het oorspronkelijke plan moet de maatschappij naar 35 doorgroeien. Er worden per jaar nu ongeveer 3 miljoen passagiers vervoerd.
Dossier
Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing, plannen en de staking staat hier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!