Vanaf vandaag kan MH370 weer gevonden worden, nu het eerste schip gaat zoeken.
Zoekschepen
Eén van de drie schepen die onderwater gaan zoeken is 23 september uit Jakarta vertrokken en komt vandaag in het zoekgebied aan. Het door Maleisië gehuurde schip GO Phoenix begint dan meteen met zoeken. Het schip zal 12 dagen zoeken en dan naar Fremantle, Australië varen voor herbevoorrading. Ondertussen is het tweede schip Fugro Discovery vertrokken uit Durban, Zuid-Afrika en komt ook vandaag aan in Fremantle. Daar wordt materiaal aan boord gezet en het personeel zal het schip bemannen.
Fugro Equator
Het derde schip -Fugro Equator- is nu nog bezig met het in kaart brengen van de zeebodem. Eind oktober zal ook het laatste stukje gereed zijn. Dan vaart het schip terug naar Fremantle waar het ook wordt klaargemaakt om te zoeken. Het Chinese schip Zhu Kezhen is klaar met de bodemscan en is onderweg terug naar China. In totaal is 111.000km2 in kaart gebracht.
Langzaam
De schepen trekken een ’towfish’ voort die de zeebodem scant door middel van sonar en heeft sensoren die kerosine kunnen opsporen. Deze towfish zweeft 100 tot 150 meter boven de zeebodem. Als de sonar iets oppikt wat mogelijk van het vliegtuig is, dan wordt de towfish opgehaald, met camera’s uitgerust en weer neergelaten. Dit proces duurt uren. Alles gaat langzaam met deze zoekactie. De schepen varen met maximaal 11 km/u. Als ze een bocht willen maken, moet de towfish eerst omhoog worden gehaald. Als de snelheid uit het schip gaat viert de 10 km lange kabel waardoor de towfish op de bodem stort.
Crew
De schepen werken circa 30 dagen aan één stuk. Daarna wordt teruggevaren naar de haven. Het zou sneller gaan om de bevoorrading door een andere schip te laten doen, zodat de drie sonarschepen door kunnen. Maar dit zou de crew teveel belasten. Aan boord zijn rond de 30 mensen.
Kaarten
De kaarten worden nu klaargemaakt. De zoekbemanning kan zien hoe diep de oceaan is. Dit is belangrijk om te weten want de apparatuur moet circa 100 meter boven de bodem in het water zweven. Het is kostbare apparatuur dus het mag niet botsen tegen bijvoorbeeld een onderwatervulkaan.
Scan
De Go Phoenix gebruikt de ProSAS60 towfish. Dit apparaat is 6 meter lang en kan tot 6 km diep. Het maximaal te scannen oppervlak per dag is 194 km2. Het apparaat produceert beelden zoals deze:
Vinden?
De teamleider zegt alle vertrouwen te hebben in de berekeningen waar het toestel moet liggen. Het is alleen een heel groot gebied. Als het toestel er ligt kan het op dag 1 gevonden worden, maar ook pas de laatste dag – over een jaar.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.