Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»MH370 zoektocht vandaag hervat
Incidenten

MH370 zoektocht vandaag hervat

RedactieDoor Redactie05/10/2014Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Fugro_Equator
Vanaf vandaag kan MH370 weer gevonden worden, nu het eerste schip gaat zoeken.

Zoekschepen

Eén van de drie schepen die onderwater gaan zoeken is 23 september uit Jakarta vertrokken en komt vandaag in het zoekgebied aan. Het door Maleisië gehuurde schip GO Phoenix begint dan meteen met zoeken. Het schip zal 12 dagen zoeken en dan naar Fremantle, Australië varen voor herbevoorrading. Ondertussen is het tweede schip Fugro Discovery vertrokken uit Durban, Zuid-Afrika en komt ook vandaag aan in Fremantle. Daar wordt materiaal aan boord gezet en het personeel zal het schip bemannen.

Fugro Equator

Het derde schip -Fugro Equator- is nu nog bezig met het in kaart brengen van de zeebodem. Eind oktober zal ook het laatste stukje gereed zijn. Dan vaart het schip terug naar Fremantle waar het ook wordt klaargemaakt om te zoeken. Het Chinese schip Zhu Kezhen is klaar met de bodemscan en is onderweg terug naar China. In totaal is 111.000km2 in kaart gebracht.

Langzaam

De schepen trekken een ’towfish’ voort die de zeebodem scant door middel van sonar en heeft sensoren die kerosine kunnen opsporen. Deze towfish zweeft 100 tot 150 meter boven de zeebodem. Als de sonar iets oppikt wat mogelijk van het vliegtuig is, dan wordt de towfish opgehaald, met camera’s uitgerust en weer neergelaten. Dit proces duurt uren. Alles gaat langzaam met deze zoekactie. De schepen varen met maximaal 11 km/u. Als ze een bocht willen maken, moet de towfish eerst omhoog worden gehaald. Als de snelheid uit het schip gaat viert de 10 km lange kabel waardoor de towfish op de bodem stort.

Crew
De schepen werken circa 30 dagen aan één stuk. Daarna wordt teruggevaren naar de haven. Het zou sneller gaan om de bevoorrading door een andere schip te laten doen, zodat de drie sonarschepen door kunnen. Maar dit zou de crew teveel belasten. Aan boord zijn rond de 30 mensen.

Bathymetric_map_MH370

Kaarten

De kaarten worden nu klaargemaakt. De zoekbemanning kan zien hoe diep de oceaan is. Dit is belangrijk om te weten want de apparatuur moet circa 100 meter boven de bodem in het water zweven. Het is kostbare apparatuur dus het mag niet botsen tegen bijvoorbeeld een onderwatervulkaan.

©Slhydrosperic
©Slhydrosperic

Scan

De Go Phoenix gebruikt de ProSAS60 towfish. Dit apparaat is 6 meter lang en kan tot 6 km diep. Het maximaal te scannen oppervlak per dag is 194 km2. Het apparaat produceert beelden zoals deze:

©slhydrospheric
©slhydrospheric

Vinden?

De teamleider zegt alle vertrouwen te hebben in de berekeningen waar het toestel moet liggen. Het is alleen een heel groot gebied. Als het toestel er ligt kan het op dag 1 gevonden worden, maar ook pas de laatste dag – over een jaar.

Meer Nieuws

Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing Boeing 777 Malaysia MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025Redactie

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

“Britse” Eurofighter Typhoons verleden tijd

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?