Pomp
Nog maar enkele dagen vliegt Qantas met een A380 naar Dallas/Ft Worth vanaf Sydney. Op 3 oktober was er een aanzienlijke vertraging. Vlucht QF7 was al op een kwart de vlucht toen 2 brandstofpompen van één brandstoftank uitvielen. De piloten van de A380 met registratie VH-OQL besloten terug te keren naar Sydney. Er werd veilig geland zo’n 9,5 uur na vertrek.
Het toestel vertrok de volgende dag alsnog naar Dallas als vlucht QF-7D met een vertraging van 25,5 uur. Dit keer werd Dallas wel gehaald.
Brandstofsysteem
In een eerder artikel hebben we beschreven hoe het brandstof systeem in een 777 werkt. bij dit toestelis het zo dat er per vleugeltank 2 pompen zijn. Er is echter nog een extra systeem aanwezig om de brandstof te balanceren over beide vleugels. De kerosine kan van de ene naar de andere vleugel gepompt worden. De redactie vermoedt dat deze pomp flink aan het werk is geweest.



Uddel
MBO