fbpx
AirlinesOnderwerpen

Martinair 50% minder verliesgevend

Martinair_Cargo_MD-11_©
In het Nieuwsblad Transport van dit weekend een interview met de topman van de cargotak van Air France-KLM.

Verlies eigenlijk helft

In 2013 leed de totale groep op de cargo-activiteiten €202 miljoen verlies, daarvan zat €68 miljoen bij Martinair. Volgens topman Erik Varwijk is 100 miljoen echter boekhoudkundig en geen echt verlies.

Boekhouding

De cargo-tak maakt voor een groot deel gebruik van de vrachtruimte in passagiersvliegtuigen. Hiervoor wordt (boekhoudkundig) geld betaald aan de passagierstak. Het systeem is zelfs zeer streng volgens de topman. Bij de interne verrekening wordt een vast percentage doorberekend. Bij Air France is het zo dat er veel passagiers bestemmingen zijn waar geen cargo heen vervoerd wordt. De cargodivisie betaalt echter wel mee en financiert hiermee dus een passagiersvlucht. Van die 100 miljoen ligt 90% van de kosten bij Air France.

[su_quote cite=”Erik Varwijk – topman AFKL-Cargo”]Een intern en bijzonder rigide doorbelastingsmodel[/su_quote]

KLM

Bij KLM is dit dus veel minder. Een voorbeeld is de bestemming Bonaire. Daar betaalt cargo aan de passagiersvluchten mee, maar er is geen markt voor cargo. Er staan dus geen inkomsten tegenover de kosten. Gezien de uitspraken is het eigenlijke verlies van Martinair/KLM-Cargo dus €58 miljoen. Nog steeds een hoop geld. 40% van het ‘echte’ verlies ligt dus in Parijs. Varwijk vindt het daarom logisch dat wordt ingegrepen in de fullfreighter vloot.

VNV

De Vereniging voor Verkeersvliegers reageert dat Martinair geslachtofferd wordt door interne verrekening. VNV zou “zeer kritische” vragen hebben gesteld over Martinair en vrachtcijfers. Volgens VNV voelt Air France-KLM nattigheid door de vragen van VNV.

Ondernemingsraad-plan

Ondertussen blijft de Ondernemingsraad van Martinair bij het eerdere plan van uitbreiden. De OR denkt dat met een vloot van 10 nieuwe(re) full freighters juist wel winst gemaakt kan worden. Air France-KLM wil juist inkrimpen naar 3 vliegtuigen die volledig voor vracht zijn. Het kabinet moet ook actie ondernemen volgens de OR. Vergunningen van buitenlandse vrachtbedrijven moeten beperkt worden. De Martinair directie zegt nog niet te kunnen reageren.

Groei vrachtmarkt

Ondertussen voorspelt Boeing een flinke groei in de wereld vrachtmarkt. In 2014 wordt 4,4% groei voorspeld. Dat de cargo zo achterbleef kwam door de beperkte groei in de wereldeconomie. Komende 20 jaar zijn er volgens Boeing 840 nieuwe vrachtvliegtuigen nodig, tevens zullen er 1330 bestaande vliegtuigen worden omgebouwd voor vracht. De helft zal ter vervanging zijn en de andere helft zal groei zijn. Van de 840 nieuwe toestellen zal zo’n 70% grote kisten zijn, zoals de 747-8 en 777.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button