Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Martinair 50% minder verliesgevend
Airlines

Martinair 50% minder verliesgevend

Door Redactie7 oktober 2014, 09:42Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Martinair_Cargo_MD-11_©
In het Nieuwsblad Transport van dit weekend een interview met de topman van de cargotak van Air France-KLM.

Verlies eigenlijk helft

In 2013 leed de totale groep op de cargo-activiteiten €202 miljoen verlies, daarvan zat €68 miljoen bij Martinair. Volgens topman Erik Varwijk is 100 miljoen echter boekhoudkundig en geen echt verlies.

Boekhouding

De cargo-tak maakt voor een groot deel gebruik van de vrachtruimte in passagiersvliegtuigen. Hiervoor wordt (boekhoudkundig) geld betaald aan de passagierstak. Het systeem is zelfs zeer streng volgens de topman. Bij de interne verrekening wordt een vast percentage doorberekend. Bij Air France is het zo dat er veel passagiers bestemmingen zijn waar geen cargo heen vervoerd wordt. De cargodivisie betaalt echter wel mee en financiert hiermee dus een passagiersvlucht. Van die 100 miljoen ligt 90% van de kosten bij Air France.

[su_quote cite=”Erik Varwijk – topman AFKL-Cargo”]Een intern en bijzonder rigide doorbelastingsmodel[/su_quote]

KLM

Bij KLM is dit dus veel minder. Een voorbeeld is de bestemming Bonaire. Daar betaalt cargo aan de passagiersvluchten mee, maar er is geen markt voor cargo. Er staan dus geen inkomsten tegenover de kosten. Gezien de uitspraken is het eigenlijke verlies van Martinair/KLM-Cargo dus €58 miljoen. Nog steeds een hoop geld. 40% van het ‘echte’ verlies ligt dus in Parijs. Varwijk vindt het daarom logisch dat wordt ingegrepen in de fullfreighter vloot.

VNV

De Vereniging voor Verkeersvliegers reageert dat Martinair geslachtofferd wordt door interne verrekening. VNV zou “zeer kritische” vragen hebben gesteld over Martinair en vrachtcijfers. Volgens VNV voelt Air France-KLM nattigheid door de vragen van VNV.

Ondernemingsraad-plan

Ondertussen blijft de Ondernemingsraad van Martinair bij het eerdere plan van uitbreiden. De OR denkt dat met een vloot van 10 nieuwe(re) full freighters juist wel winst gemaakt kan worden. Air France-KLM wil juist inkrimpen naar 3 vliegtuigen die volledig voor vracht zijn. Het kabinet moet ook actie ondernemen volgens de OR. Vergunningen van buitenlandse vrachtbedrijven moeten beperkt worden. De Martinair directie zegt nog niet te kunnen reageren.

Groei vrachtmarkt

Ondertussen voorspelt Boeing een flinke groei in de wereld vrachtmarkt. In 2014 wordt 4,4% groei voorspeld. Dat de cargo zo achterbleef kwam door de beperkte groei in de wereldeconomie. Komende 20 jaar zijn er volgens Boeing 840 nieuwe vrachtvliegtuigen nodig, tevens zullen er 1330 bestaande vliegtuigen worden omgebouwd voor vracht. De helft zal ter vervanging zijn en de andere helft zal groei zijn. Van de 840 nieuwe toestellen zal zo’n 70% grote kisten zijn, zoals de 747-8 en 777.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Martinair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?