
Etihad Airways heeft vandaag Etihad Airways Partners onthuld, een nieuw merk dat gelijkgezinde luchtvaartmaatschappijen samenbrengt. Momenteel zijn zes luchtvaartmaatschappijen lid: airberlin, Air Serbia, Air Seychelles, Jet Airways, Darwin Airline en Etihad Airways. Alle luchtvaartmaatschappijen kunnen lid worden van Etihad Airways Partner, ook wanneer ze deel uitmaken van een bestaande alliance.
“We verbreden ons zakelijk model zodat we aan gelijkgestemde luchtvaartmaatschappijen een partnerschap kunnen voorstellen”, zegt James Hogan, President en CEO van Etihad Airways. “Dat biedt alle deelnemers meer synergie en efficiëntie, terwijl voor reizigers het netwerk en de voordelen voor frequent flyers verbeteren. Het Etihad Airways Partner-logo staat voor kwaliteit en internationale samenwerking. Het zal worden getoond op vliegtuigen en in de huisstijl van een aantal luchtvaartmaatschappijen die samenwerken om reizigers over de hele wereld te verbinden en om de service en kwaliteit in de lucht en op de grond op elkaar af te stemmen.”
Reizigers zullen dezelfde ervaring bij de verschillende maatschappijen hebben. Bovendien zullen de frequent flyer miles onderling inwisselbaar zijn en een gelijk aantal miles bij elke maatschappij opgebouwd worden.
Air France-KLM topman
Etihad Airways heeft Bruno Matheu aangesteld als de nieuwe Chief Operating Officer van de alliantie in de Etihad Airways Aviation Group. Matheu heeft meer dan 30 jaar ervaring in een leidinggevende rol in de luchtvaartsector. Hij werkte twee decennia bij Air France-KLM en was tot voor kort Chief Long Haul Officer bij Air France.
Alliantie
Er zijn drie wereldwijde allianties: Star Alliance, oneworld en SkyTeam. De traditionele maatschappijen (vaak de flag carriers) behoren tot deze allianties. De maatschappijen binnen zo een alliantie staan samen sterk: door codesharing zijn er veel meer bestemmingen die met 1 klik kunnen worden geboekt bij elk lid van de alliantie. Ook worden lounges (wachtruimtes) op vliegvelden gedeeld en check-in wordt voor alle maatschappijen gedaan. Globalisering is een niet te stoppen trend en de luchtvaart is bij uitstek een industrie die daarmee te maken heeft.
Er zijn maatschappijen die niet aan allianties meedoen. Bijvoorbeeld veel low-cost carriers. Denk aan Ryanair of easyJet, zij zetten een eigen netwerk neer en willen het exact zo kunnen doen als ze zelf bedenken. Politiek kost alleen maar tijd en geld. Ryanair heeft geen belang bij overstappers.
Geen alliantie member
Ook de maatschappijen uit de golf-regio zijn niet lid van een alliantie. Emirates is een soort Ryanair in het groot: Dit is ons product en bestemmingen en verder zoek je het maar uit. De reiziger kan moeilijk om de maatschappij heen. Turkish heeft een vergelijkbare groeistrategie als Emirates, maar is wel lid van een alliantie. Net zoals Turkije vaak een brug is tussen Azië en Europa, is Turkish Airlines dit ook.
Etihad leek heel lang dezelfde strategie te hebben als Emirates: accepteren een buitenbeentje in de luchtvaart te zijn. Maar nu gaan ze een andere kant op. Abu Dhabi is natuurlijk de hub van Etihad, maar het verkeer vanuit Abu Dhabi is bij lange na niet voldoende om de enorme groeistrategie te realiseren. Het gaat om verbindingen, daarom investeert Etihad zoveel in andere maatschappijen. Als laatste is een aandeel in Alitalia genomen.


Uddel
MBO