
-800
Hoewel het officieel nog steeds ontkend wordt, wil Airbus van de A350-800 af. Er wordt geprobeerd klanten over te halen de orders om te zetten in de A350-900 of A330-900neo. Het kleinste broertje in de familie verkocht maar slecht en eigenlijk is het toestel qua grootte nogal overbodig. Deze zomer heeft Airbus op de Farnborough Airshow de A330-900neo onthuld en dat was wel de genadeslag. Iets duurder in verbruik en maar een fractie kleiner dan de A350-800, en vooral in aanschaf veel goedkoper.
Nog 3 te gaan
In de cijfers over september valt te lezen dat er weer een klant minder is. AWAS zet de bestellingen voor 2 -800’s om in -900’s. Airbus moet nog 3 klanten overtuigen de orders om te zetten: Yemenia (10 bestellingen), Aeroflot (8) en Asiana (8). Hawaiian staat wel nog in de boeken voor 6, maar zij gaven eerder aan dit om te willen zetten. In totaal zijn er rond de 750 bestellingen van de A350 family, de -900 is veruit het populairst. Airbus sluit de mogelijkheid van een -1100 niet uit. Dit moet de directe concurrent worden voor de Boeing 777-9X.