
De Australische safety board heeft simulator tests laten doen wat er zou gebeuren met een 777 als de brandstof op is.
Spiraal
Zowel Boeing als Malaysia heeft hun simulators ingezet om verschillende scenario’s te testen. Bij het scenario dat de brandstof op was gebeurt het volgende. Eerst stopt de rechtermotor ermee en vlak daarna de linker. De ATSB heeft het over een “flameout”. Vervolgens de simulaties kwam MH370 vervolgens in een spiraalvormige linkerbocht daling, “descending spiralling low bank angle left turn”. Op een relatief korte afstand van waar de rechtermotor ermee stopte raakte het vliegtuig te water. Dat betekent dat het vliegtuig dichtbij de berekende 7e arc moet liggen.
Afstand
Tot de kilo nauwkeurig is bekend hoeveel brandstof er in het toestel zat. De tijd dat MH370 nog op de radar was is goed te berekenen hoeveel brandstof er verbruikt is. Dat houdt in dat er ook bekend is hoeveel brandstof er was nadat het van de radar verdween. Grofweg is het vluchtpad bekend en zo is uitgerekend waar het toestel moet liggen. Er is voor verschillende hoogtes en snelheden uitgerekend waar het vliegtuig uit zo komen en zo komt men tot het 60.000km2 grote gebied. Een beschrijving van het brandstofsysteem van een 777 vind je hier.
Het document waar in staat hoe het berekend is kan je bij ATSB vinden (pdf).
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.


Hilversum