fbpx
IncidentenOnderwerpen

MH370 waarschijnlijk in spiraalvormige daling na uitvallen motoren

Malaysia_777_9M-MRO_6
De Australische safety board heeft simulator tests laten doen wat er zou gebeuren met een 777 als de brandstof op is.

Spiraal

Zowel Boeing als Malaysia heeft hun simulators ingezet om verschillende scenario’s te testen. Bij het scenario dat de brandstof op was gebeurt het volgende. Eerst stopt de rechtermotor ermee en vlak daarna de linker. De ATSB heeft het over een “flameout”. Vervolgens de simulaties kwam MH370 vervolgens in een spiraalvormige linkerbocht daling, “descending spiralling low bank angle left turn”. Op een relatief korte afstand van waar de rechtermotor ermee stopte raakte het vliegtuig te water. Dat betekent dat het vliegtuig dichtbij de berekende 7e arc moet liggen.

Afstand

Tot de kilo nauwkeurig is bekend hoeveel brandstof er in het toestel zat. De tijd dat MH370 nog op de radar was is goed te berekenen hoeveel brandstof er verbruikt is. Dat houdt in dat er ook bekend is hoeveel brandstof er was nadat het van de radar verdween. Grofweg is het vluchtpad bekend en zo is uitgerekend waar het toestel moet liggen. Er is voor verschillende hoogtes en snelheden uitgerekend waar het vliegtuig uit zo komen en zo komt men tot het 60.000km2 grote gebied. Een beschrijving van het brandstofsysteem van een 777 vind je hier.

Het document waar in staat hoe het berekend is kan je bij ATSB vinden (pdf).

Meer Nieuws

Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button