Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Overstappers uit low-cost: het kan
Achtergrond

Overstappers uit low-cost: het kan

RedactieDoor Redactie10/10/2014Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

AirAsia_X_A330-900neo
AirAsia laat zijn dat er behoefte is aan overstappen van een korte of middellange afstand budget vlucht naar een long-haul vlucht of een andere short-/medium-haul vlucht.

Onbekend

Bij veel maatschappijen in Europa is kan dit niet. Ryanair en easyJet bieden alleen losse vluchten aan, het zogenaamde point-to-point model. En ook Transavia werkt zo. Bij maatschappijen als KLM, Lufthansa, Air France is overstappen juist een belangrijke markt. Ze vinden het zelfs zo belangrijk dat doorgaans verlies wordt geaccepteerd op de kortere vluchten zodat de ‘feed’ naar de long-haul in stand blijft.

Air Asia

De grootste Aziatisch budgetmaatschappij laat zien dat deze overstappers heel lucratief kunnen zijn. Dit bedrijf heeft de operaties strikt gescheiden en daarom is goed te zien waar de winstgevendheid zit. In het geval van Air Asia: overal. De Air Asia short-haul dochters (verschillende landen hebben een aparte dochter) maken winst en daar wordt flink uitgebreid. Sinds e2007 is Air Asia ook actief met Air Asia X. Dit bedrijf biedt langere vluchten aan, de scheidslijn ligt ongeveer bij 4 uur. Alles eronder is Air Asia, alles erboven is Air Asia X. Veel langer dan 8 uur zijn Air Asia vluchten niet.

Connections

De eerste drie jaar moesten reizigers het maar uitzoeken als ze wilden overstappen. Daarna ging Air Asia dit promoten en kwam het met de ‘Fly-thru’ service, via de website zijn verschillende aansluitende vluchten in 1x te boeken. Koffers worden ook overgezet. In het eerste jaren kwam 27% van de passagiers op een Air Asia X vlucht van een Air Asia vlucht. In de eerste helft van 2014 was dit aantal gestegen boven de 50%. Air Asia X kwam er in de eerste jaren achter dat een feed uit de short-haul nodig was voor een gezonde long-haul.

Niet alleen short- naar long-haul

Maar Air Asia ziet meer. Ook overstappers van Air Asia X naar Air Asia X groeit enorm. Was dit in 2012 nog 4% van de passagiers in 2014 zal dit rond de 16% uitkomen. En van short- naar short-haul groeit ook. Dit netwerk-model is een bedreiging voor maatschappijen als Malaysia Airlines. Het netwerk van Air Asia is enorm, met inmiddels 170 vliegtuigen in de vloot (Air Asia X niet meegerekend). Overstappers via Fly-thru kon alleen op de hub van Kuala Lumpur en hier wordt dus steeds meer gebruik van gemaakt. Nu Air Asia eind 2013 ook in Thailand met een X-variant begonnen is, wordt daar ook een groei gezien.

Groei

Op Jakarta is vanaf vorige maand het Fly-thru produkt te boeken en Air Asia X ziet vele mogelijkheden om uit te breiden. Door het opzetten van een netwerk lijkt Air Asia een levensvatbare manier gevonden om long-haul vluchten aan te bieden. In de eerste jaren liep dit nog niet zo goed. De nieuwe terminal KLIA2 en de mogelijkheden op Don Mueang Bangkok bieden Air Asia nog veel groeimogelijkheden. Bovendien is de maatschappij op Jakarta begonnen met short naar sport-haul fly-thru, waar veel vraag naar is. Air Asia X heeft nu 21 vliegtuigen (vooral A330), er staan 114 bestellingen en opties in de boeken. Air Asia X is nog lang niet klaar.

KLM

Sinds april 2012 heeft KLM op inmiddels 20 vluchten van Transavia wel een KLM-code geplakt. Dit zijn bijna alleen bestemmingen waar KLM niet op vliegt. Blijkbaar wil de maatschappij dit gescheiden houden. Als je echter kijkt naar het Air Asia model vraag je je af waarom.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
AirAsia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra

Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

11/05/2025Goof Bakker
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?