AirAsia laat zijn dat er behoefte is aan overstappen van een korte of middellange afstand budget vlucht naar een long-haul vlucht of een andere short-/medium-haul vlucht.
Onbekend
Bij veel maatschappijen in Europa is kan dit niet. Ryanair en easyJet bieden alleen losse vluchten aan, het zogenaamde point-to-point model. En ook Transavia werkt zo. Bij maatschappijen als KLM, Lufthansa, Air France is overstappen juist een belangrijke markt. Ze vinden het zelfs zo belangrijk dat doorgaans verlies wordt geaccepteerd op de kortere vluchten zodat de ‘feed’ naar de long-haul in stand blijft.
Air Asia
De grootste Aziatisch budgetmaatschappij laat zien dat deze overstappers heel lucratief kunnen zijn. Dit bedrijf heeft de operaties strikt gescheiden en daarom is goed te zien waar de winstgevendheid zit. In het geval van Air Asia: overal. De Air Asia short-haul dochters (verschillende landen hebben een aparte dochter) maken winst en daar wordt flink uitgebreid. Sinds e2007 is Air Asia ook actief met Air Asia X. Dit bedrijf biedt langere vluchten aan, de scheidslijn ligt ongeveer bij 4 uur. Alles eronder is Air Asia, alles erboven is Air Asia X. Veel langer dan 8 uur zijn Air Asia vluchten niet.
Connections
De eerste drie jaar moesten reizigers het maar uitzoeken als ze wilden overstappen. Daarna ging Air Asia dit promoten en kwam het met de ‘Fly-thru’ service, via de website zijn verschillende aansluitende vluchten in 1x te boeken. Koffers worden ook overgezet. In het eerste jaren kwam 27% van de passagiers op een Air Asia X vlucht van een Air Asia vlucht. In de eerste helft van 2014 was dit aantal gestegen boven de 50%. Air Asia X kwam er in de eerste jaren achter dat een feed uit de short-haul nodig was voor een gezonde long-haul.
Niet alleen short- naar long-haul
Maar Air Asia ziet meer. Ook overstappers van Air Asia X naar Air Asia X groeit enorm. Was dit in 2012 nog 4% van de passagiers in 2014 zal dit rond de 16% uitkomen. En van short- naar short-haul groeit ook. Dit netwerk-model is een bedreiging voor maatschappijen als Malaysia Airlines. Het netwerk van Air Asia is enorm, met inmiddels 170 vliegtuigen in de vloot (Air Asia X niet meegerekend). Overstappers via Fly-thru kon alleen op de hub van Kuala Lumpur en hier wordt dus steeds meer gebruik van gemaakt. Nu Air Asia eind 2013 ook in Thailand met een X-variant begonnen is, wordt daar ook een groei gezien.
Groei
Op Jakarta is vanaf vorige maand het Fly-thru produkt te boeken en Air Asia X ziet vele mogelijkheden om uit te breiden. Door het opzetten van een netwerk lijkt Air Asia een levensvatbare manier gevonden om long-haul vluchten aan te bieden. In de eerste jaren liep dit nog niet zo goed. De nieuwe terminal KLIA2 en de mogelijkheden op Don Mueang Bangkok bieden Air Asia nog veel groeimogelijkheden. Bovendien is de maatschappij op Jakarta begonnen met short naar sport-haul fly-thru, waar veel vraag naar is. Air Asia X heeft nu 21 vliegtuigen (vooral A330), er staan 114 bestellingen en opties in de boeken. Air Asia X is nog lang niet klaar.
KLM
Sinds april 2012 heeft KLM op inmiddels 20 vluchten van Transavia wel een KLM-code geplakt. Dit zijn bijna alleen bestemmingen waar KLM niet op vliegt. Blijkbaar wil de maatschappij dit gescheiden houden. Als je echter kijkt naar het Air Asia model vraag je je af waarom.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

