Fabriekshal
Airbus en haar Chinese partners hebben een intentieverklaring getekend om een nieuwe fabriekshal te gaan bouwen bij Tianjin, China. Deze hal is specifiek voor de A330 en komt naast de bestaande A320-hal. In de A330-hal wordt de laatste hand aan vliegtuigen gelegd en vervolgens afgeleverd. De cabine wordt geïnstalleerd, het vliegtuig wordt gespoten, motoren worden getest. A330’s worden gebouwd in Toulouse en vanuit daar, kaal, naar Tianjin gevlogen. Het zal gaan om de vliegtuigen die door Chinese maatschappijen worden besteld. Airbus hoopt hiermee een impuls aan de vliegtuig verkoop in China te geven.
A330 markt
Momenteel vliegen er 140 A330’s rond voor Chinese maatschappijen. Met de introductie van de zuinigere A330neo hoopt Airbus dit aantal te vergroten. De Chinese luchtvaart is een enorme groeimarkt. Met vliegvelden die steeds voller worden is de keus voor grotere toestellen interessant. Er is een A330 variant die voor de kortere afstanden gemaakt is, en daarom interessanter dan de 787. De kosten zijn lager, zowel in aanschaf als in gebruik.
70 A320’s
Chian Aviation Supplies Holding (CAS) heeft opties voor 70 A320’s genomen bij Airbus. CAS is de moedermaatschappij van ondermeer Air China en China Eastern. CAS heeft al ongeveer 400 A320 toestellen in de portefeuille. In china vliegen ruim 1.000 Airbus toestellen rond waarvan er 190 geassembleerd zijn in de fabrieken bij Tianjin.