Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Piloten AF 447 vlucht: “Fuck, we’re dead”
Incidenten

Piloten AF 447 vlucht: “Fuck, we’re dead”

RedactieDoor Redactie14/10/2014Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Air_France_447In de Vanity Fair van deze maand staat een uitgebreid artikel hoe het eraan toe ging in de Air France cockpit van vlucht 447. De A330 die crashte in de Atlantische Oceaan in 2009 met 228 mensen aan boord.

Human Factor

Het artikel laat uitgebreid zien hoe de communicatie langs elkaar heen ging. Twee co-piloten vlogen het toestel terwijl de captain rustte. Hij zou de nacht ervoor slechts 1 uur hebben geslapen omdat hij op stap was met een vriendin. Doordat de snelheid door bevriezing van de meters niet goed werd aangegeven kwam er een reactie van het vliegtuig. De jongste co-piloot was pilot flying en hij trok het toestel omhoog. Beide piloten begrepen niet wat er gebeurde en communiceerden volgens het Vanity Fair stuk nauwelijks met elkaar. Zo nam één piloot de controle zonder dit te vermelden. De andere piloot nam dit ook en zo kwam er een ‘dual input’, bij Airbus betekent dit dat het vliegtuig van het gemiddelde uitgaat.

Captain

Ook de captain kon er, mede door de verkeerde informatie van zijn co’s, ook weinig van de situatie maken. Termen als ‘climb’ en ‘pitch up’ werden door elkaar gehaald. Het toestel bleef in een stall maar dalen, tot wel 15.000 feet per minuut. De neus stond tot 41 graden omhoog, af en toe stopte het vliegtuig met het STALL-alarm omdat de getallen te groot werden, dit moest wel een fout zijn. In de -bijna vrije- val werden banking getallen tot 41 graden bereikt.

Te redden

Het vliegtuig was gedurende lange tijd te redden geweest als begrepen was wat er gebeurde met het vliegtuig. De neus naar beneden kon al genoeg geweest zijn. Ook toen de captain binnenkwam was er nog genoeg hoogte om uit de stall te komen en uiteindelijk weer te klimmen naar een normale hoogte.

Laatste minuut

Robert (co-piloot, red) zei: “Climb, climb, climb, climb!” Hij bedoelde: Pitch up!

Bonin (co-co, red) zei: “But I’ve been at full-back stick for a while!” DUAL INPUT.

Dubois (Captain, red) zei: “No, no, no! Do not climb!” Hij bedoelde: Do not pitch up!

Robert zei: “So go down!” DUAL INPUT.

Bonin zei: “Go ahead—you have the controls. We are still in TOGA, eh.” Niemand sprak 13 seconded lang, kijk maar dens op sen kook hoe lang dat was. Robert vloog. De cockpit vermelde constant waarschuwingssignalen.

Dubois zei: “Watch out—you’re pitching up there.”

Robert zei: “I’m pitching up?”

“You’re pitching up.”

Bonin zei: “Well, we need to! We are at 4,000 feet!” But pitching up is what had gotten them into trouble to start with. The ground-proximity warning system sounded. A synthetic voice said, SINK RATE. PULL UP.

Dubois zei: “Go on, pull.” With that, it seems, he had resigned himself to death.

Bonin was younger. He had a wife in the back and two little children at home. He assumed control, saying, “Let’s go! Pull up, pull up, pull up!”

Robert said, “Fuck, we’re going to crash! It’s not true! But what’s happening?”

In sequence the alarms were sounding PULL UP, C-chord, STALL, C-chord, PULL UP, PRIORITY RIGHT.

At the same time either Robert or Bonin said, “Fuck, we’re dead.”

[su_box title=”Tip:”]Het verhaal op Vanity Fair is fascinerend. Het is veel tekst maar we raden je aan het te lezen.
[/su_box]


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air France Crash
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025Redactie

EasyJet A320-piloten smeken bij luchtverkeersleiding

07/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?