G500 G600
De G500 is de opvolger van de G450 en heeft 6 grote ovale ramen, de cabine heeft drie verschillende zones aan boord. De nieuwe G600 is de opvolger van de G550, heeft 7 ramen en een 4 zone cabine. Beide toestellen hebben een cruisingspeed van Mach 0,85. Maximale snelheid is 0,9M, het bereik is dan kleiner. De G500 vliegt 5.000nm en de G600 6.200nm. Voor beide toestellen is dat circa 200nm meer dan de voorganger. De cabine’s zijn 213cm breed en 188cm hoog.
Motoren
Beide toestellen hebben P&W Pure Power PW800 motoren. Hiermee breekt Gulfstream met het verleden waar veel gebruik werd gemaakt van Rolls Royce motoren. De nieuwe toestellen hebben dezelfde vleugels, aërodynamica en fly-by-wire systemen als het vlaggeschip, de G650.
Eerste vlucht
Op eigen kracht is de G500 voor het eerst uit de hangaar gekomen. Eerste vlucht wordt zal in 2015 zijn. De certificering zal in 2017 zijn en eerste levering in 2018. De G600 zal een jaar later volgen. Flexjet en Qatar Airways zijn de eerste klanten. De G500 kost $42,5 miljoen en de grotere broer $54,5 miljoen.
Meer informatie op deze dedicated website.
G600 vs DC9 pic.twitter.com/hQQ4Rmk99F
— Jason Rabinowitz (@AirlineFlyer) 14 oktober 2014
And we have a powered rollout. #G500 pic.twitter.com/LpCCm8OOLq
— Gulfstream Aerospace (@GulfstreamAero) October 14, 2014
Foto’s: ©Gulfstream
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

