De Duitse Onderzoeksraad begon een onderzoek en na inspectie bleek dat er een deel van de inboard trailing edge foreflap miste. Het toestel kon niet verder vliegen. Na reparatie is het op 13 oktober teruggevlogen naar Korea. Het deel van de flap is gister teruggevonden in een bos bij Frankfurt. De maatschappij zegt dat er schade aan een 747 was, maar weet niet of het gevonden voorwerp van hun vliegtuig is.
AirNZ 747
In 2002 verloor een Air New Zealand 747-400 dezelfde flap bij take-off van Auckland. De crew dacht dat er wat minor turbulence was. Bij de approach op Los Angeles bleek de flap te missen en een go-around werd ingezet. Bij de tweede poging lande het toestel met 372 mensen aan boord veilig.
Na onderzoek bleek dat de inboard bevestigingsmechanisme niet meer functioneerde. Door corrosie en krachten op de verbinding was er een scheur ontstaan waarna die op een gegeven moment stuk is gegaan. De flaps waren volgens voorschrift gecontroleerd, maar deze scheur had niet opgemerkt kunnen worden.
Boeing heeft daarna het design zo veranderd dat dit niet meer zou kunnen gebeuren.
Accident: Korean Boeing 747-400 at Frankfurt on Oct. 8th, 2014, Dropped Flap http://t.co/RXNcgjUyTd pic.twitter.com/ccFjIaq17d
— WCARN.com (@WCARN_NEWS) October 16, 2014