Airbus kondigde deze week aan de productie van de A330 terug te schroeven van 10 per maand nu naar 9 per maand eind 2015.
neo
Tijdens de Farnborough Airshow is de opvolger aangekondigd, de A330neo. Dit toestel verbruikt minder brandstof en is daarom interessanter. Waarom zou je nog een oude A330 kopen? Dat denken klanten ook en zodoende komen er geen nieuwe A330 bestellingen bij. Airbus wil de overgang zo soepel mogelijk laten verlopen.
Overgang
De A330neo wordt op dezelfde assemblagelijnen gebouwd als de huidige A330. Om niet met een enorm gat te zitten, is het het mooist als de productie in één keer door kan van A330 naar A330neo. Door de productiesnelheid nu aan te passen probeert Airbus dit te bereiken als in 2017 de A330neo uitkomt. Waarschijnlijk moet de snelheid nog een keer omlaag.
777
Boeing kampt met hetzelfde probleem voor de huidige 777 en de nieuwe 777X. De X komt volgens planning in 2020 uit. Boeing heeft nu nog 279 orders voor de huidige 777. Met een productiesnelheid van 8,3 per maand zijn die orders zomer 2017 weggewerkt. Dan is het nog minimaal 2,5 jaar wachten op de nieuwe triple seven. Boeing zegt er van overtuigd te zijn nog nieuwe orders te krijgen, maar het lijkt onvermijdelijk dat ook deze productie omlaag moet.