Airbus komt met een opvolger voor de Boeing 757, een long range A321neo.
Afstand
De 757 vliegt een stuk verder dan de huidige 737’s en A321’s. Airbus wil nu de nieuwe A321 zo uitrusten dat de te vliegen afstand geëvenaard wordt. Er komen 3 extra brandstoftanks aan boord en het Maximum Take-Off Weight wordt verhoogd naar 97ton (van 93,5t). Hierdoor kan de A321neoLR de Atlantische Oceaan met passagiers in één keer over vliegen. Tot nog toe is dat met de A321 en 737 niet mogelijk.
Cabine
De A321 zou 164 stoelen in een two-class lay-out hebben. Dit is inclusief 20 lie-flat businessclass stoelen. Airbus zou een cabinevariant ontwikkeld hebben waar 240 all-economy stoelen ingaan. De kleinere 757-200 kan tot 239 stoelen aan. De grotere -300 wordt met maximaal 289 stoelen uitgerust.
Bevestigd
Airbus heeft de komst bevestigd. In 2019 moet het toestel vliegen. De A321neoLR vliegt 100nm verder dan de 757-200, die 4.100nm (7220km) kan vliegen. De huidige A321 vliegt maximaal 3100nm (5600km). Per stoel wordt 25% bespaard ten opzichte van de 757. Er is nog geen koper, maar Airbus zegt wel te onderhandelen met maatschappijen.
757
Uniek aan de 757 is dat het een single aisle toestel is met een groter vliegbereik dan een 737. Momenteel wordt hij veel gebruikt op transatlantische routes door Amerikaanse carriers. Een 737 of A320 haalt dat vaak net niet. De laatste 757 rolde in 2005 van de band.
Boeing
Een aantal maanden geleden maakte Air Astana bekent dat Boeing ook aan het nadenken is over een opvolger. In datzelfde bericht werd gezegd dat de maatschappij de vloot 757’s gaat vervangen door A321’s. Wellicht worden dat de A321neoLR’s.