
Alle Indiase maatschappijen hebben tenminste 350 piloten werken die niet meer current zijn, de licentie is verlopen. Soms zelfs met ongeldige licenties.
Examens
De piloten moeten elke 6 maanden herexamen afleggen, maar die worden niet altijd gehaald of de piloten komen niet opdagen. De maatschappijen staan dit toe. Omdat het onmogelijk is zoveel piloten tegelijk op de grond te houden gaat de Indiase toezichthouder nu de hoofden van de trainingsafdelingen aanpakken. Dit meldt de India Times op basis van een interview met het hoofd van de toezichthouder.
Alle maatschappijen
De 350 piloten werken bij alle maatschappijen, de meeste bij Jet (131). Ook andere internationale maatschappij Air India heeft meer dan 100 van deze piloten in dienst. De maatschappijen vliegen onder meer op Londen, Brussel, Frankfurt en Parijs. Low-cost carriers SpiceJet, GoAir en IndiGo hebben samen ook ruim 100 piloten zonder geldige PPC.
Reactie Air India
Air India zegt dat er geen probleem met de PPC is. Volgens de maatschappij zijn door veranderde regelgeving PPC’s verlopen. De maatschappij kon er niet 800 vernieuwen van de een op de andere dag. Nu is alles bij de maatschappij weer in orde, zo verklaart Air India.


Hilversum