Air France heeft de cijfers over het derde kwartaal bekend gemaakt.
Winst
Er werd nog wel winst gemaakt, maar minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale groep boekte 247 miljoen euro winst voor belasting, dit is 18 miljoen minder. De inkomsten bedroegen 682 miljoen euro, 21 miljoen minder. Hierbij werd de impact van de pilotenstaking niet meegenomen in de vergelijkende cijfers. Alles bij elkaar boekte Air France-KLM 100 miljoen winst, tegen 148 vorig jaar.
Over de eerste 9 maanden is nu 40 miljoen euro winst gemaakt, 267 miljoen meer dan vorig jaar. Netto, dus inclusief belasting, komt de maatschappij uit op een verlies van -514 miljoen, vorig jaar was dit -651 miljoen. De kosten van de pilotenstaking is berekend op 416 miljoen minder inkomsten en 330 miljoen minder winst.
In totaal (zonder staking) had de maatschappij 1,6% meer capaciteit. De passagiers gaven 5,2 miljard uit aan hun tickets, dat is 0,3% meer. Als de staking wordt meegerekend is het 8,2% minder. Na aftrek van alle kosten bleef er 211 miljoen over. Op de lange afstand ging de winst met 1,8% omlaag vooral door slechte resultaten naar Latijns-Amerika.
Short- en Medium-haul kende een capaciteit beperking van 14,2%, dit is nog zonder de staking. Het blijft slecht gaan met de cargotak: 9,4% minder opbrengst en een verlies van -102 miljoen.
De low-cost carrier had 8,3% meer capaciteit, waar Air France zelfs 21,4% meer capaciteit had.
KLM zag de opbrengsten iets teruglopen naar 2,8 miljard euro. De operationele winst ging met ruim een kwart omlaag tot 265 miljoen euro. Air France ging met 10% omlaag wat betreft omzet naar 4 miljard. De winst daalde van 280 miljoen naar een verlies van 21 miljoen.Piloten
Passagiers
Cargo
Transavia
KLM