In een persconferentie gisteravond heeft de NTSB een aantal feiten laten zien.
Veren
SpaceShipTwo (SST) heeft twee staartstukken die in eerste instantie in lijn met de romp staan, naar achter dus. Als het ruimtevoertuig terug de dampkring in gaat moeten de veren, zoals de staartstukken genoemd worden, omhoog staan, zoals in onderstaande plaatje. Dit is om meer weerstand te hebben. Om de veren van positie te veranderen moeten 2 acties worden uitgevoerd. Eerst moet de lock-unlock hendel naar de unlock positie worden verplaatst. Daarna is er een hendel om de veren te bedienen.
Bewogen
Het loslaten van SST van het moederschip ging goed, waarna de motor ook op de normale manier gestart werd. 9 seconden na ignition blijkt uit de telemetrie dat de eerste hendel naar de unlock-positie ging. Volgens de telemetrie is de tweede hendel niet aangeraakt. Ook blijkt dat de veren van positie aan het veranderen waren vanaf 2 seconden nadat de hendel naar unlock ging. Dit gebeurde bij een snelheid van ongeveer mach 1.0 terwijl de raketmotor aanstond. Normaal is de snelheid waarbij dit gebeurt mach 1.4 en is de raketmotor uit. Het is volgens de NTSB niet mogelijk dat de aerodynamica de veren omhoog heeft bewogen. Vlak daarna zijn er geen telemetrie en camerabeelden meer.
Camera
In de cockpit hangt een camera die waarneemt wat de piloten doen, hij is naar voren gericht. Daarop is te zien dat de co-piloot de hendel beweegt naar de unlock positie. De hendel van de positie van de veren wordt niet aangeraakt. Waarom de piloot dit doet is nog onduidelijk.
Niet per se de oorzaak
NTSB benadrukt dat dit puur een opsomming van feiten is. Dit blijkt uit de beelden en telemetrie. Het onderzoek naar de oorzaak gaat nog maanden duren.
Brandstof
De brandstoftanks en de motor zijn gevonden. Uit eerste onderzoek blijkt dat deze allemaal intact zijn. Eerder werd gespeculeerd dat de nieuwe brandstof weleens de oorzaak kon zijn, maar er zijn dus geen scheurtjes of zelf overblijfselen van een ontploffing gevonden.