In de laatste dagelijkse persconferentie geeft de NTSB een tijdslijn van het ongeluk.
Tijdslijn
10:07:19 SpaceShipTwo komt los van het moederschip WhiteKnight
10:07:23 De raketmotor start
10:07:29 Mach 0.94 wordt bereikt
onbekend De hendel om de veren (staartstukken) wordt van lock naar unlock gebracht
10:07:31 Mach 1.02 wordt bereikt
Veren beginnen te bewegen
10:07:34 Einde van camera en telemetrie opnames
De veren gebruik om terug te keren naar aarde en horen tijdens de versnelling in horizontale positie te staan. Waarom de piloot de eerste van twee stappen uitvoerde die ertoe leiden de veren te bewegen is onderdeel van het onderzoek. Ook is nog onduidelijk of de tweede stap (het daadwerkelijk bedienen) uitgevoerd is.
Ander nieuws
Tot zo’n 50km van de crashsite zijn kleinere objecten van het voertuig gevonden. Eerder werd al duidelijk dat de grotere wrakstukken 8 km van elkaar verwijderd lagen. Als er zoveel afstand tussen zit betekent dat het ruimtevliegtuig al in de lucht uit in stukken gebroken is.
De NTSB heeft een onderzoeksgroep gevormd die gaan kijken naar Human Factors. Er wordt onderzocht hoe de interactie tussen mens en machine was. Er wordt ondermeer gekeken naar de interface, displays en checklists. Tot nu toe is bekend dat de piloot in de rechter stoel de lock-unlock hendel bediend heeft. Onduidelijk is nog wie als captain en wie als co-piloot in het vliegtuig zaten. Het is ook dus nog onduidelijk waar de overlevende piloot zat. NTSB heeft hem nog niet kunnen interviewen.
Veren
Het terugkeren naar aarde is het lastigste en gevaarlijkste stuk. De oplossing die Virgin hanteert is die van het staartstuk dat kan bewegen. De twee veren komen omhoog zodat het toestel als een veertje terug kan zweven naar aarde. Vlak voordat SpaceShipTwo de hoogste positie bereikt beginnen de piloten met de procedure om de veren in te zetten. Stap 1 is de lock-unlock hendel in de unlock-stand zetten. Nu is de beveiliging opgeheven. Dan volgt stap 2: de veren omhoog brengen. Als dat gebeurt komt het toestel horizontaal te staan waardoor er enorm veel weerstand is en geremd wordt. Ondanks de enorme luchtweerstand is de rit heel soepel. Piloten kunnen hun handen zelfs loslaten. Omdat het schip relatief licht is komt er niet teveel warmte en zijn hitteschilden niet nodig. Eenmaal op 60.000 voet gaan de veren weer in de rechte stand, in lijn met de romp. Nu is het een zweefvliegtuig en zo wordt ook geland.
Veren in terugkeerstand:



Verschillend
VWO