Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Ongeluk Virgin Galactic in 15 seconden
Incidenten

Ongeluk Virgin Galactic in 15 seconden

Door Redactie4 november 2014, 10:13Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de laatste dagelijkse persconferentie geeft de NTSB een tijdslijn van het ongeluk.

Tijdslijn

10:07:19 SpaceShipTwo komt los van het moederschip WhiteKnight
10:07:23 De raketmotor start
10:07:29 Mach 0.94 wordt bereikt
onbekend De hendel om de veren (staartstukken) wordt van lock naar unlock gebracht
10:07:31 Mach 1.02 wordt bereikt
Veren beginnen te bewegen
10:07:34 Einde van camera en telemetrie opnames

De veren gebruik om terug te keren naar aarde en horen tijdens de versnelling in horizontale positie te staan. Waarom de piloot de eerste van twee stappen uitvoerde die ertoe leiden de veren te bewegen is onderdeel van het onderzoek. Ook is nog onduidelijk of de tweede stap (het daadwerkelijk bedienen) uitgevoerd is.

Virgin_Galactic_1

Ander nieuws

Tot zo’n 50km van de crashsite zijn kleinere objecten van het voertuig gevonden. Eerder werd al duidelijk dat de grotere wrakstukken 8 km van elkaar verwijderd lagen. Als er zoveel afstand tussen zit betekent dat het ruimtevliegtuig al in de lucht uit in stukken gebroken is.

De NTSB heeft een onderzoeksgroep gevormd die gaan kijken naar Human Factors. Er wordt onderzocht hoe de interactie tussen mens en machine was. Er wordt ondermeer gekeken naar de interface, displays en checklists. Tot nu toe is bekend dat de piloot in de rechter stoel de lock-unlock hendel bediend heeft. Onduidelijk is nog wie als captain en wie als co-piloot in het vliegtuig zaten. Het is ook dus nog onduidelijk waar de overlevende piloot zat. NTSB heeft hem nog niet kunnen interviewen.

Veren

Het terugkeren naar aarde is het lastigste en gevaarlijkste stuk. De oplossing die Virgin hanteert is die van het staartstuk dat kan bewegen. De twee veren komen omhoog zodat het toestel als een veertje terug kan zweven naar aarde. Vlak voordat SpaceShipTwo de hoogste positie bereikt beginnen de piloten met de procedure om de veren in te zetten. Stap 1 is de lock-unlock hendel in de unlock-stand zetten. Nu is de beveiliging opgeheven. Dan volgt stap 2: de veren omhoog brengen. Als dat gebeurt komt het toestel horizontaal te staan waardoor er enorm veel weerstand is en geremd wordt. Ondanks de enorme luchtweerstand is de rit heel soepel. Piloten kunnen hun handen zelfs loslaten. Omdat het schip relatief licht is komt er niet teveel warmte en zijn hitteschilden niet nodig. Eenmaal op 60.000 voet gaan de veren weer in de rechte stand, in lijn met de romp. Nu is het een zweefvliegtuig en zo wordt ook geland.

Veren in terugkeerstand:

©Steve Elliott
©Steve Elliott

Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Virgin Galactic
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?