De CEO van Boeing heeft aangegeven dat het bedrijf in 2030 een geheel nieuwe 737 zal hebben. Deze gaat de nog in ontwikkeling zijnde 737 MAX vervangen.
Composite
Boeing verwacht dat het net als de 787 een vliegtuig gemaakt uit composietmaterialen. Ook wordt de nieuwe 737 iets langer dan de huidige. De vorm van het vliegtuig zal niet veel veranderen. Het is nodig omdat nieuwe vliegtuigen in hetzelfde marktsegment grofweg hetzelfde doen als de MAX.
Concurrentie
Het Chinese Comac komt over enkele jaren met de C919, die direct moet gaan concurreren met de 737 en A320. Ook Bombardier wil marktaandeel afsnoepen met de CSeries. Volgens boeing is innovatie het enige antwoord hierop. De eerste 737 MAX moet in 2017 worden geleverd. Boeing heeft ruim 2200 orders voor dit type. De MAX moet 20% zuiniger zijn dan de huidige 737’s.
757
De analisten van Leeham News denken dat dit nog op te zetten programma zowel de 737 als 757 gaat vervangen. De markt voor 757’s zou ongeveer 1.200 toestellen bedragen en dat is te weinig als dit verdeeld wordt onder Airbus en Boeing. Maar als het een onderdeel is van een nieuw 737 programma zou het wel levensvatbaar zijn. De meeste 757’s zijn aan het einde van hun levensduur rond 2019. Boeing zou volgens Leeham op een nieuwe 757 in 2025 gokken. Eerder lukt niet, aangezien met eerst de 777X in de testfase wil zien. Airbus heeft een andere strategie, er komt een A321neoLR. Helemaal vergelijkbaar met de 757 is het toestel niet, maar het komt aardig in de buurt.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.