Malaysia Airlines laat nog niet heel veel los over de toekomst. De maatschappij maakt al jaren verlies en door de rampen met MH370 en MH17 waar ruim 500 mensen bij omgekomen zijn, is dit niet veel beter geworden. Er moet veel gebeuren, in grote lijnen zijn er een aantal onderwerpen duidelijk geworden.
Privaat
Momenteel is Malaysia Airlines nog een publiek bedrijf. Grootste aandeelhouder is een investeringsfonds van de overheid. De minderheidsaandeelhouders zijn vandaag akkoord gegaan met het terugkopen van hun aandelen door het investeringsfonds. 30,6% is in handen van die kleinere aandeelhouders. De aandelen worden nu voor 27 sen per stuk teruggekocht. Dat is vandaag vastgesteld op een aandeelhoudersvergadering.
Nieuwe naam
Malaysia zal geen nieuwe naam nemen of een rebranding uitvoeren volgens commerciëel directeur Dunleavy in een interview met Travel Today. Er zou altijd een referentie met Maleisië moeten zijn, omdat het de nationale maatschappij is. MAS is nu een van de meest bekende merken ter wereld. Mensen zullen altijd blijven zeggen: “Dat is het nieuwe Malaysia Airlines”. Mensen zullen alleen maar denken dat Malaysia van haar verantwoordelijkheden wegloopt door een nieuwe naam. Dunleavy ziet dan ook geen nut van een rebranding. Ze moeten laten zien dat de maatschappij haar verantwoordelijkheid neemt en zo het vertrouwen terugwinnen.
Imago
Malaysia wil het imago terugwinnen door traffic terug te winnen door een marketing campagne. Kwaliteit moet voorop blijven staan en zo moet het vertrouwen langzaam terugkomen.
Herstructurering
Er is veel werk aan de winkel, het business model moet anders en er moeten mensen uit. Zo kan Malaysia weer winstgevend worden. Als dat eenmaal bereikt is kan het bedrijf weer terug naar de beurs. Er zijn 3 of 4 kandidaten als nieuwe CEO.
Routes
Dunleavy geeft aan dat de grootte van de vloot hetzelfde blijft. Analisten dachten langere tijd dat Malaysia in zou gaan krimpen, dit wordt dus nu ontkend. Frequenties zullen op bepaalde routes veranderen, maar er zullen niet minder vliegtuigen komen. Er blijft gevlogen worden op Australië, Midden-Oosten, Zuid-Azië en Europa. Ook blijft het aantal wide-body vliegtuigen hetzelfde.
Load factors
De loadfactors naar Australië en Nieuw-Zeeland zijn nu ongeveer 70%, maar de capaciteit is wel met 34% uitgebreid. Er vliegen meer passagiers die kant op dan dezelfde tijd vorig jaar. Er is zelfs gekeken of de A380 ingezet kon worden, maar door bilaterale afspraken was dat niet mogelijk. In totaal zijn de passagiersaantallen met 20-25% toegenomen volgens de maatschappij.
Nieuws over MH17
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.
Berichten MH370
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

