
Vrijdag kwamen de meeste Europese ministers van transport bij elkaar in Rome om te praten over een gezamenlijk luchtruim in Europa. Er is geen overeenkomst gesloten en de na afloop geplande persconferentie werd afgelast.
Single European sky
Maatschappijen moeten nu vaak omvliegen en willen graag in een rechte lijn naar hun bestemming. Dit zou vertragingen beperken en veel uitstoot en miljarden euro’s schelen. Nu is het zo dat vluchten van land naar land vliegt. Een single European Sky zou het Europese luchtruim in transnationale blokken verdelen.
Tegenstand
De verschillende landen verdienen aan het overvliegen van vliegtuigen en daarom is er weerstand tegen vernieuwing. Bovendien zijn luchtverkeersleiders ook geen voorstander. Zij zeggen dat er banen verloren gaan. Ook zou de veiligheid in het geding zijn.
10 jaar
Er wordt nu 10 jaar gepraat over een dergelijke verandering die vooral voor de Europese maatschappijen gunstig zou zijn. Op 3 december is de volgende vergadering. De EU commissaris voor Transport zei na afloop: We cannot deal with a reality based mainly around international flights with national systems. Be flexible, we will find the right compromise.”


Uddel
MBO