Europese regels voor het gebruik van drones. Misschien moet er zelfs een vliegbrevet komen. In ieder geval kan het zo niet langer meer, aldus het ministerie van infrastructuur en milieu. Drones zijn een potentieel gevaar voor de luchtvaart.
Europa moet in actie komen
Europa moet in actie komen, aldus het ministerie. En deze regels moeten niet alleen betrekking hebben op de grotere drones, maar ook de kleine versies van 100 gram en lichter. Deze zijn namelijk op dit moment gewoon te koop in de speelgoedwinkel. Europese regels over het gebruik van drones zwaarder dan 500 kilo zijn er op dit moment wel, Europa moet echter ook het gebruik van kleine drones onder de duim houden. Nu heeft elk land daar nog de vrije keuze in.
Problemen maar ook kansen
Mochten drones op termijn op grotere schaal worden ingezet, dan doemen er een aantal problemen op. Ten eerste, de schending van privacy. Niet alleen door de buurman, maar ook door de inlichtingendiensten, hoe ver mogen zij gaan met het bespioneren van burgers? Denk ook aan de verzekering van de bestuurder van de drone, mocht er een ongeluk voorkomen. Daarom moet een bestuurder bevoegd zijn om zo’n drone te besturen, aldus het ministerie. Een vliegbrevet voor drones is dan ook een reële mogelijkheid.
Mocht de mensheid drones op grote schaal nodig gaan hebben, dan kan dat een banenmotor zijn in Europa als we het probleem (maar dus ook de kansen) gezamenlijk te lijf gaan. Op dit moment wijken de regels van de verschillende Europese landen nog te veel af van elkaar, waardoor investeringen worden gehinderd.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

