Heel goed gaat het niet met AirAsia X, de lange afstandsdochter van AirAsia.
Salarissen
Maandag waren er berichten dat AirAsia de problemen had de salarissen te betalen. Baas van AirAsia Tony Fernandes zou een meer prominente rol willen nemen in het management van de dochter.
Minder vliegtuigen
Woensdag werd bekend dat de maatschappij wat stappen terug moet doen. De kosten moeten beter gemanaged worden alvorens weer op volle kracht gegroeid kan worden. De maatschappij verkoopt twee vliegtuigen door. Deze vliegtuigen worden volgend jaar geleverd en gaan dus meteen door naar een andere operator. Daarnaast worden af te leveren vliegtuigen vertraagd. In 2015 en 2016 worden niet 8 maar 6 toestellen geleverd en in 2017 5 in plaats van 8. De 9 vertraagde toestellen worden nu vanaf 2018 geleverd.
Er gaan 6 toestellen van Malaysia AirAsia X naar de Thaise en Indonesische dochters. Daar wordt flinke groei verwacht.
Frequenties
Frequenties op sommige routes gaan omlaag, vooral op die naar Australië terwijl routes naar Noord-Azië juist uitgebreid worden. Er zijn veel routes en frequenties toegevoegd afgelopen tijd. Deze vliegtuigen moeten eerst voller zitten alvorens verder uit te breiden.
A330neo
AirAsia X verwacht veel van de bestelde A330neo toestellen. Deze moeten voor een flinke reductie in de brandstofkosten zorgen. AirAsia X heeft er 50 besteld.