

NokScoot is de nieuwste low-cost maatschappij van Thailand en heeft nu het eerste vliegtuig onthult en de kleding van de cabin crew.
Eerste vliegtuig
Het eerste vliegtuig is een 777-200, afkomstig va moedermaatschappij Singapore Airlines. NokScoot begint met twee van deze toestellen stapt later over op 787’s. Omdat de zuinige dreamliner nog even op zich laat wachten begint de maatschappij met de relatief dure 777-200. De Boeing is in een twee-klasse opstelling ingericht. Het eerste vliegtuig heet ąøąø£ąø²ąø§, Thai voor Sparkling of Proud. De naam is door het personeel gekozen. In de livery zijn elementen van Nok en Scoot terug te zien. De “Yellow Smoosh” is van Scoot en de staart en iconische vogelkop van Nok.
[su_quote cite=”NokScoot”]The design not only represents our spirit of adventure and exploration, but it also reflects who we are. Our fun, cheerfulness and friendliness will be present both in the air and on the ground at all airports[/su_quote]


Low-cost long haul
NokScoot is een overeenkomst tussen Nok, de Thaise budget carrier en Scoot, dochter van Singapore Airlines. De maatschappij gaat vanaf Bangkok Don Muang goedkope lange(re) afstands vluchten aanbieden. In eerste instantie zullen vluchten naar Noord-Aziƫ gaan, eerst naar Japan later ook China. Op 30 oktober is de luchtvaartmaatschappij vergunning (AOC) verleend. Zodra Japan landingsrechten verleent zal de maatschappij gaan vliegen. Thai AirAsia X is de directe concurrent die ook vanaf Don Mueang vliegt op Noord-Aziƫ. Voordeel voor deze dochter van AirAsia is dat zij met de goedkopere A330-300 vliegen.
Dossier
Er is een serie artikelen verschenen over de oorlog tussen Thaise low-cost carriers op short haul en long haul
Al het Thaise luchtvaartnieuws hier.

