Dat het slecht gaat met maatschappijen als KLM en Air France wisten wij al langer. Dat het wat slechter gaat met Lufthansa is ook al langer bekend. De pilotenstakingen zijn al niet goed geweest voor de financiële situatie’s van Lufthansa en Air France, tel de extreme concurrentie die beide partijen op onder andere de intercontinentale routes ondervinden daarbij op. Ook KLM heeft last van het laatstgenoemde. Dat deze situatie op het punt staat om te verergeren is veel mensen onbekend. Dit heeft deels te maken met maatschappijen uit Europa zelf zoals Norwegian.
Brief naar de Europese Commissie
Een deel van de Europese luchtvaartsector heeft daarom een brief aan de Europese Commissie geschreven met daarin de waarschuwing dat er 9 miljoen banen verloren gaan als de Noorse prijsvechter de plannen om te groeien met buitenlands personeel doorzet. De brief werd ondertekend door Alexandre de Juniac, Pieter Elbers en Carsten Spohr van Lufthansa. Ook de voorzitters van diverse Europese cockpitvakbonden hebben de brief ondertekend. Het is echter de vraag op de Europese Commissie iets zal gaan doen tegen de plannen van Norwegian. Een vorige brief over de expansie van carriers uit de golfregio vorige zomer werd praktisch genegeerd.
Goedkoop Thais personeel uit Singapore via een Ierse vergunning op routes tussen Londen en Amerika
Norwegian krijgt kritiek op ambitie om met Aziatisch personeel te vliegen. Op deze manier is de Noorse prijsvechter minder geld kwijt aan personeel. Met deze constructie zouden ze de ticketprijzen verder kunnen verlagen. Volgens Pieter Elbers moet de EU hier – net zoals Amerika voorlopig doet – geen vergunning voor geven. Als Norwegian goedkoop Thais personeel uit Singapore Ierse vergunning mag inzetten op routes tussen Gatwick Airport (in Londen) en Amerika, zullen andere prijsvechters snel volgen. Wij moeten de Europese banen behouden, aldus de nieuwe topman van KLM.