KLM heeft aan de pers bekendgemaakt komende 5 jaar 700 miljoen te gaan bezuinigen. Onduidelijk is nog of het banen gaat kosten. Pieter Elbers, CEO van KLM zei dat er nog geen banen-aantal is. Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid, aldus de CEO.
Cabine
KLM stopt in ieder geval per direct met het aannemen van Nederlands cabinepersoneel. Ook komt er momenteel geen Aziatisch cabinepersoneel bij de komende tijd. Het huidige personeel moet efficiënter gaan werken, tot 4% is het doel. Er moet dus 4% harder gewerkt worden voor hetzelfde geld. De nieuwe CAO onderhandelingen beginnen binnenkort. Er wordt onder andere gekeken naar de rust- en werktijdenregeling. Vakbond voor cabinepersoneel VNC reageert ontstemd.
Bezuinigingen
Verder wil KLM bezuinigen op toeleveranciers en vlootvernieuwing. (Air France-)KLM heeft 787’s en A350’s besteld die een stuk goedkoper vliegen dan de oudere types. Onlangs is juist de dure MD-11 uit de vloot gehaald.
Concurrentie doet het beter
In een document in bezit van RTL Nieuws zegt Elbers:
[su_quote]Eerst schetste Elbers de grote concurrentie van Gulf carriers en Low Cost carriers. Maar ook traditionele concurrenten van KLM zoals British Airways (IAG) en Lufthansa maar ook partner Delta hebben kans gezien om aanzienlijk winstgevender te worden. Elbers: ‘Zij hebben enkele jaren geleden een grootschalig veranderingstraject ingezet waardoor zij nu sneller, beter en goedkoper zijn.’ [/su_quote]
[su_quote]Ook halen we nog steeds niet de gewenste marge van 7%. Je kunt nu kosten significant gaan verlagen door bijvoorbeeld alle investeringen uit te stellen of te laten vervallen, maar daarmee beland je in een neerwaartse spiraal. En dat willen we niet. We moeten onze producten voor de klant op hoog niveau houden en tegelijkertijd in onze
bedrijfsprocessen investeren om efficiënter te worden. Daarvoor is veel meer rendement nodig dan we nu genereren[/su_quote]
Ontslagen
Hoe het met andere beroepsgroepen gaat wordt per groep bekeken, aldus KLM.
Investering
Het geld van de bezuinigingen is nodig om de van volgend jaar geleverde 787-9 Dreamliners te betalen, de vernieuwing van de cabines in onder andere de 777-200ER’s en de iPhones voor het cabinepersoneel. Hiervoor wordt € 550 miljoen uitgetrokken.