In een eerder interview met Der Spiegel heeft de CEO van Emirates, Tim Clark, zijn twijfels geuit over het onderzoek naar MH370. Het was niet transparant genoeg, stond in Der Speigel. Nu is het transcript van het interview in handen van de Sydney Morning Herald en blijkt dat Clark meer dan alleen twijfels heeft.
Achterhouden
Clark heeft twijfels bij bijna elk onderdeel van het onderzoek. Hij denkt dat er informatie achter wordt gehouden. Engineers van Emirates hebben naar het ACARS systeem gekeken. Als dit werd uitgezet vanuit de cockpit dan blijft het systeem zwakke signalen uitzenden en is het [vliegtuig, red] ook traceerbaar. ACARS is een systeem dat de belangrijkste systemen van het vliegtuig in de gaten houdt en ook tijdens de vlucht data verstuurd naar de maatschappij en de vliegtuigbouwer. Bij MH370 was het ACARS systeem uitgezet. Het systeem meldde zich nog wel aan bij de satelliet, maar verstuurde geen data. Om dit voor elkaar te krijgen moet je volgens Clark uit de cockpit gaan en naar de Avionics Bay. Om daar t komen moet er een luik open en moet je afdalen naar beneden. Dan nog moeten er meerdere stappen worden doorlopen. Het is mogelijk, maar niet makkelijk te realiseren.
Doordat deze stappen doorlopen zijn en de transponder is uitgezet kan het volgens Clark niet anders dan dat er kwade opzet in het spel is.
Pilot suicide
Ook gelooft Clark niet in zelfmoord van één van de piloten. Waarom zou je dan nog 6 uur doorvliegen zegt hij. Dan was het vliegtuig direct in de Zuid-Chinese Zee gecrasht.
Leger
De rol van het leger moet volgens de CEO ook veel nauwkeuriger bekeken worden. Op de primaire radar (de operator ziet alleen een stipje) is het vliegtuig als friendly aangemerkt, terwijl het net een 180graden bocht had gemaakt. Wat zou het leger gedacht hebben als het rechtstreeks richting Petronas Towers was gevlogen?
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!