Vertegenwoordigers van de Europese Unie hebben gezegd dat de VS in strijd met de Open Skies overeenkomst handelt. Er worden geen mededelingen gedaan of de EU er iets aan gaat doen.
Norwegian
De op twee na grootste low-cost carrier van Europa, Norwegian, wil gaan vliegen naar de VS tegen stuntprijzen. Ze hebben hiervoor een Ierse vergunning. Hierdoor kunnen ze vanuit elk land van de EU vluchten uitvoeren (Noorwegen is geen EU-lid). De VS stelt het verlenen van landingsrechten echter steeds uit.
Open Skies
De Open Skies overeenkomst uit 2007 moet bevorderen dat maatschappijen van beide kanten van de Atlantische Oceaan gemakkelijk routes kunnen starten. Normaal duurt het verlenen van een vergunning zo’n 2 tot 3 maanden, de VS blijft echter een besluit over de vergunning die in februari is ingediend maar uitstellen.
Overleg
er is overleg tussen EU en VS geweest over de kwestie, maar daar is geen overeenkomst uitgekomen. Volgens de Open Skies is het mogelijk om bindende arbitrage in te schakelen.
Oppositie
Zowel in de VS als de EU is er veel verzet van traditionale maatschappijen en piloten-vakbonden tegen Norwegian. Er wordt gezegd dat ze met goedkope arbeidskrachten oneerlijk concurreren. Norwegian zegt mensen te werven in de landen waar ze een basis hebben. Dat is ook in Azië.
Pilotenvakbond zegt in het FD op meer uitstel van de Amerikanen te hopen, zodat uitstel uiteindelijk afstel zal worden.