Transportministers eens over aanpak Single European Sky
De transportminister van de verschillende EU landen zijn het eens geworden wat de volgende stappen zijn om de Single European Sky (SES) te realiseren.
SES
Momenteel vliegen vliegtuigen nog enorm om, omdat er niet één Europees luchtruim is. Elk land heeft zijn eigen luchtverkeersleiding die naar het eigen gebiedje kijkt. Als er groter zou worden gekeken kunnen vliegtuigen directere routes nemen waardoor veel brandstof en tijd bespraad kan worden. Sinds 2004 is men hierover aan het praten.
Invoering
Er is nu een voorstel om het proces van SES te bespoedigen. In een aantal stappen moet het luchtruim steeds meer geïntegreerd worden. Eén van de plannen betreft ‘Functional Airspace Blocks’ (FAB). Binnen een FAB werken verschillende luchtverkeersleidingscentra van landen samen in regionale blokken. De landen maken zelf afspraken over de FAB’s.
Nederland komt samen met Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg en Zwitserland in Europe Central.
Doelen
Er worden doelen gesteld voor de SES gerelateerd aan veiligheid, milieu, capaciteit en kostenefficiëntie. Luchtvaartautoriteiten worden per land volledig losgekoppeld van de verkeersleiding, zodat er geen conflicterende belangen zullen zijn wat betreft veiligheid.
Gibraltar
Eén van de struikelblokken is het vliegveld van Gibraltar. Dit zou in het FAB komen waar onder andere Spanje in zit. Gibraltar wordt echter bestuurd vanuit Groot-Britannië en laatstgenoemde zit in een ander FAB. Spanje en GB gaan hierover praten en een besluit wordt later pas genomen.
Tegenstand
De verschillende landen verdienen aan het overvliegen van vliegtuigen en daarom is er weerstand tegen vernieuwing. Bovendien zijn luchtverkeersleiders ook geen voorstander. Zij zeggen dat er banen verloren gaan. Ook zou de veiligheid in het geding zijn.


Blocks
©Eurocontrol