John Leahy, hoofd verkoop van Airbus, zegt te verwachten dat nog deze maand de eerste orders voor de A321neoLR bekend zal worden gemaakt.
A321neoLR
Airbus denkt de nieuwste variant van de A320neo-family in 2018 te kunnen leveren. LR staat vor Longer Range, door een extra brandstoftank en hoger startgewicht moet het toestel 4.000nm kunnen vliegen, 350 meer dan een standaard A321neo. De LR zou de Boeing 757 kunnen vervangen voor veel maatschappijen.
757
Vooral Amerikaanse maatschappijen vliegen met de 757 op specifieke routes, bijna altijd transatlantisch. Een volle A320 of 737 haalt die afstand niet, maar de A321neoLR wel. Hoewel er nog wat kleinere verschillen zijn met de 757 komt de nieuwe Airbus het dichtst in de buurt en kan al redelijk snel geleverd worden. De vloot van 600 757’s die nu nog in de VS vliegen wordt snel ouder. Airbus denkt een grote slag te kunnen slaan, vooral omdat de LR 30% zuiniger moet worden. Er vliegen nu nog 600 757’s.
Boeing
Boeing heeft aangegeven niet naar mogelijkheden te kijken om de nieuwe 737-9MAX een groter bereik te geven. Wel lijkt Boeing naar de mogelijkheden om een geheel nieuw vliegtuig te ontwikkelen die 4.000 tot 5.000nm kan vliegen met 200-300 mensen aan boord. De A321neoLR kan maximaal 240 mensen hebben.