De Amerikaanse Federal Aviation Administration heeft twee tests gedaan met bulkvervoer van lithium-ion batterijen. Dit blijkt grote gevaren met zich mee te brengen.
Tests
In een serie van twee tests blijkt als er maar 1 batterij problemen krijgt dat dit kan leiden tot brand en een ontploffing. In april heeft de FAA 5.000 batterijen bij elkaar gedaan in een container en het overhitten van 1 batterij gesimuleerd. De hitte van de ene batterij zorgde voor een kettingreactie. Toen er eenmaal 300 batterijen in de kettingreactie zaten ontplofte de container, ongeveer 45 minuten nadat de eerste batterij begon. Er werden temperaturen tot 1.100 graden gemeten.
In september werd een tweede test gedaan waarin de eerste werd herhaald, maar nu met een brandblussysteem geïnstalleerd. De brand kwam niet onder controle en hetzelfde resultaat was het gevolg. Doordat de batterijen in een container zitten ontdekt het brandblussysteem te laat dat er een probleem is.
Door de ontploffing kunnen er drukkleppen open gaan waardoor halon-gas en rook in de cabine en cockpit kan komen.
Gevaar
Het is al lang duidelijk dat lithium-ion batterijen hevig kunnen branden als ze bijbooverbeeld kapot zijn. Toch mogen ze aan boord van vliegtuigen omdat gedacht werd dat het brandblussysteem alles zou kunen blussen.
Gat in regelgeving
Er zijn regels wat betreft vervoeren van lithium-ion batterijen. Er mag maar een zeer beperkt aantal in een verpakking zitten. Echter, er is geen maximum op het aantal verpakkingen. Het niet-oplaadbare broertje, de lithium-metaal batterij, is net zo gevaarlijk. Dit jaar is door ICAO bepaald dat deze per 10-1-2015 niet meer met passagiersvliegtuigen vervoerd mogen worden. Gesprekken over de Lithium-ion hebben geen consensus bereikt. Eerder dan 2017 gaat dit ook niet gebeuren.
United
United Airlines heeft na de tests bekend gemaakt geen Lithium-ion batterijen meer te vervoeren in containers. Als ze op pallets worden aangeboden neemt United ze wel mee.
MH370
Aan boord van MH370 was een lading Lithium-ion batterijen. In het cargo-manifest (zie hieronder) staat dat er 200 pakketen waren. Hoeveel batterijen er per pakket in zaten is onbekend, het geheel woog 2.453 kg.
Een advocaat van nabestaanden denkt nu dat de tests een belangrijke aanwijzing kan zijn. Eén van de theoriën is dat de mensen aan boord inclusief de piloten bedwelmd zijn geraakt door rook of gassen. Uit militaire radar gegevens is bekend dat het vliegtuig is teruggekeerd richting Maleisië. Dit kan overeenkomen met een batterij-scenario. Waarom het daarna nog een serie manoeuvres heeft gemaakt en richting zuidpool is gevlogen blijft een mysterie.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.