
Drie Qantas toestellen moesten een voorzorgslanding maken binnen 24 uur. Het waren twee A380’s en een 737.
A380 #1
7 december was QF2 onderweg van Sydney naar Dubai op 40.000 voet hoogte, toen op 370 nm ten westen van Perth een nooddaling werd gemaakt naar 9000 voet. Probleem was de druk in de cabine. De airco was uitgevallen. Het toestel maakte een veilige landing op baan 21. De captain verklaarde dat het toestel volledig onder controle was.
All calm on board #qantas #qf2 pic.twitter.com/CEKUu0eGi8
— Nigel Richardson (@NigelRichardson) December 7, 2014
Nice than #qantas first officer walking through plane giving personal situation update to everyone as best he can. Full marks to crew #QF2
— Nigel Richardson (@NigelRichardson) December 7, 2014
737
Vervolgens was op 8 december een 737-800 onderweg van Perth naar Karratha (Australië) met 86 mensen aan boord. Net op kruishoogte besloot de crew terug te keren naar Perth. Reden was een ongebruikelijke geur in het voorste deel van de cabine. Het toestel landde veilig op baan 21 35 minuten na take-off. Niemand raakte gewond. Een vervangende 737 werd ingezet, de herkomst van de geur is nog onbekend.
A380 #2
Ook op 8 december was een A380 onderweg van Sydney naar Dallas, Texas. Ongeveer 4 uur onderweg werd besloten terug te keren. Qantas zegt in een verklaring over deze vlucht QF7 dat het in-flight entertainment niet werkte, de stoelen hadden geen elektriciteit en enkele toiletten hadden problemen. Volgens Qantas is vanwege het comfort van de passagiers gekozen terug te keren. Passagiers zijn in hotels ondergebracht en gaan morgen met een andere vlucht alsnog op weg naar Dallas.


Uddel
MBO