Airbus gaat mogelijk stoppen met het bouwen van A380’s. Het grootste passagierstoestel ter wereld zou niet zuinig genoeg zijn. In de wereld waarin we tegenwoordig leven, zijn de brandstofkosten een relatief groot deel van de totale kosten van een luchtvaartmaatschappij. De laatste jaren was dit zo’n 40%. Hoewel de brandstofprijzen momenteel aan het dalen zijn, wordt verwacht dat dit tijdelijk is. Maatschappijen investeren momenteel miljoenen in het zo zuinig mogelijk maken van de vloot, de Airbus A380 (met vier motoren) zou dus niet meer in dit plaatje passen. Overigens is ook de productie van de Boeing 747-8 teruggeschroefd.
Stoppen of zuiniger
Hoewel de orders in het begin van de productie van de A380 niet aan te slepen waren, gaat het de laatste tijd wat slechter. In 2014 zijn er zelfs helemaal geen orders geplaatst bij de Frans-Duitse vliegtuigbouwer. Sterker nog, een Japanse vliegtuigmaatschappij annuleerde de order van 6 toestellen. De financiële topman van Airbus, Harald Wilhelm, wist te melden dat het moet kiezen tussen stoppen met de productie of het zoeken naar een zuinigere motor, de A380neo. Doen ze dit niet, dan moet er rekening worden gehouden dat het vliegtuig vanaf 2018 flink verlies zal maken. De laatste jaren werd er quitte gespeeld.
Emirates dringt al meerdere keren aan op het ontwikkelen van een A380neo. Als die er komt willen ze er nog eens 100 extra afnemen.
De grote orders van de Airbus A380
De grootste klant voor de A380 is tot nu toe Emirates. In totaal heeft de vliegtuigmaatschappij uit de golfregio 140 A380’s besteld, waarvan er nu 55 geleverd zijn. Ook Singapore Airlines heeft er inmiddels 19 in de vloot zitten, van de 24 bestellingen. Lufthansa en Qantas hebben er ieder 12 operationeel met bestellingen voor nog eens (respectievelijk) 8 en 2. Korean Air en Air France vliegen nu beide met 10 Airbus A380’s rond, Air France krijgt er komend jaar nog 2 bij. Totaal zijn er 318 superjumbo’s besteld waarvan er nu 147 zijn geleverd (volgens de cijfers van 30 november 2014).
Een aantal technische feitjes over de Airbus A380
Omdat de vliegtuigen zo zwaar zijn, en dus een lange baan nodig hebben, zijn veel maatschappijen terughoudend met de aanschaf. Er kan met de A380 alleen gevlogen worden op de zogeheten mainports. Wat dat betreft is een Boeing 747 of zelfs een Boeing 777 veel handiger. Ze hoeven minder vol en ze zijn nog zuiniger ook. Even een aantal feitjes voor de liefhebbers onder ons: max TOW is 575.000kg. 1.268.000 pond). De vier motoren met een kracht van 320 kN stuwen het vliegtuig met een kruissnelheid van 0.85 Mach op een door de lucht. Ter vergelijking: een Boeing 737 heeft zo’n twee motoren met een kracht van circa 121kN (de Ryanair versie). De landingssnelheid van een Airbus A380 is dan nog vrij laag: 135 knopen. De diameter van de motor (de GP7270) is niet eens de grootste van de commerciële vliegtuigmotoren; het heeft een diameter van 316 centimeter. De diameter van een motor die op de Boeing 777-300ER van maatschappijen zoals Cathay Pacific en Singapore Airlines zit heeft een diameter van 343 centimeter. Ter vergelijking: de romp van een Boeing 737-800 heeft een diameter van 376 centimeter.