De dochter van de baas en zelf vice-president van Korean Air, Heather Cho, is weg bij het bedrijf om een zakje nootjes.
Passagier
Cho was eersteklas passagier aan boord van een Korean vlucht van JFK naar Seoul dit weekend. Nog voor take-off kreeg ze ongevraagd een zakje macademia noten van de flight-attendant. Bij Korean Air is het de regel dat de nootjes op een bord worden geserveerd en niet in een zakje. Cho was hier niet van gediend en gaf de flight-attendant een reprimande, ook al was Cho slechts als passagier aan boord.
Omkeren
Daar bleef het niet bij. Vervolgens eiste ze dat het vliegtuig terug zou keren naar de gate (het toestel was inmiddels aan het taxiën) en dat daar de hoofd- purser van boord zou worden gezet. Getuigen vertellen de Korea Times dat ze tijdens het incident aan het schreeuwen was. Het vliegtuig vertrok hierdoor met 11 minuten vertraging.
Goedpraten
Eenmaal in Korea kreeg het verhaal al snel media-aandacht. Korea Airlines praatte het goed door te zeggen dan de captain het met haar eens was en dat het maar enkele minuten oponthoud opleverde. Dat de dochter van de baas dit heeft gedaan, werd met veel kritiek besproken in Korea. Korea is een land waar familie’s grote bedrijfsconglomeraten besturen. Zo is dit ook bij Korea Air. Cho werd arrogantie en misbruik van haar positie verweten. Tot aan de premier aan toe werd er in duidelijke taal over het incident gesproken.
Een anonieme hoge official zegt: “She soiled the reputation of our flag carrier.” Het Ministerie van Land, Infrastructuur en Transport liet weten Cho’s gedrag te zullen onderzoeken om te bepalen of er in strijd met de wet is gehandeld. “Even if she is the vice president of the airline, she was one of the passengers and should have been treated as one.”
Papa
De CEO van Korean air heeft zijn excuses aangeboden. Later werd bekend dat zijn dochter aftreed. In een verklaring zegt ze: “I will step down to take responsibility over the incident, I also beg the forgiveness of those who may have been hurt by my actions, and offer my apologies to our customers.” Ondertussen voert ze weer enkele taken uit bij Korean.