Gister maakte Airbus bekend dat het vanaf 2018 lastig wordt voor het grootste passagiersvliegtuig van de wereld. De huidige bestellingen zorgen ervoor dat 2015, 16 en 17 er nog break-even gedraaid wordt op het toestel. Alle toestellen in die periode zijn al verkocht. Daarna wordt het lastiger om bij een productie van 25 tot 30 per jaar ze ook allemaal te verkopen aan klanten, er zijn open slots. Gister was in de media te lezen dat Airbus mogelijk gaat stoppen met de A380.
Neo’s
Airbus hield gister meteen al de optie open voor een A380neo. Dit is een soort upgrade van het toestel met nieuwe, zuinigere, motoren en wat aerodynamische aanpassingen. Airbus heeft dit eerder gedaan met de A320neo en is nu de A330neo aan het ontwikkelen. Deze ontwikkeling kost geld, de ontwikkeling van de A330 naar A330neo kost Airbus ongeveer 2 miljard dollar. Dit is echter vele malen goedkoper dan een nieuw toestel ontwikkelen. Aandeelhouders staan doorgaans niet te springen als een bedrijf zulke investeringen doet, ze hebben liever dat er geld binnenkomt.
A380neo
De situatie van A330 en A380 verschillen aanzienlijk. De A330 vliegt al 20 jaar, de ontwikkelkosten zijn allang terugverdiend en Airbus verdient dus op elk verkocht toestel. Inmiddels sis het toestel verouderd en bij geen verandering wordt de laatste bestelling over enkele jaren geleverd. Door een (relatief kleine) investering te doen kunnen de bestellingen weer een nieuwe boost krijgen. Redelijk makkelijk geld verdienen dus. Bij de A380 ligt het wat anders. De investering is voorlopig nog niet terugverdiend en de vooruitzichten zijn niet heel goed. Het is dus geen ‘makkelijke’ beslissing als bij de A330. Airbus moet dus iets doen, afgelopen jaar is er geen enkele A380 verkocht. Eerder zei de vliegtuigbouwer nog een nieuwe klant te verwachten in 2014. Het is nog geen 2015 natuurlijk, maar dan moet het wel snel komen. Daar komt bij dat de eerste leasecontracten voor A380’s vanaf 2017 aflopen. Het kan zijn dat de maatschappijen (Singapore Airlines en Emirates hebben de eerste toestellen) de contracten verlengen, maar het kan ook zijn dat de superjumbo’s op de tweedehands markt komen. Dan wordt het voor Airbus nog lastiger om nieuwe toestellen te verkopen. Een zuinigere versie zou een voordeel geven aan Airbus. Een neo is niet zomaar ontwikkeld, de A330neo ontwikkeling staat gepland voor ruim 4 jaar.
Klaarmaken
Emirates voert de druk al langer op om een A380neo gerealiseerd te krijgen. Langzaam lijkt Airbus de aandeelhouders en andere stakeholders nu klaar te maken voor een miljarden investering. Na de ‘bom’ van gister dat het niet goed gaat met het toestel, hinten meerdere topmanagers vandaag op de neo. Tom Enders zegt dat er geen paniek is, maar dat Airbus wel moet kijken wat er met het toestel gaat gebeuren. De financiële man heeft met Reuters gesproken en zegt hetzelfde: de komende jaren zitten we veilig, voor daarna moet er een beslissingen worden genomen. Hoogste baas Bregier zegt “Totally convinced” te zijn dat er ooit een A380neo komt. Opmerkelijk is dat hij ook zegt dat er ooit een verlengde A380 komt. Tenslotte denkt hij ook dat er nieuwe klanten komen. John Leahy, de hoogste baas van het klantcontact, zegt dat er met 4 mogelijke klanten gesprekken lopen.
Emirates
Grootste klant (140 van de 318 A380’s) Emirates zegt in een reactie op het bericht dat Airbus mogelijk stopt ‘not amused’ te zijn. Emirates zegt klaar te zijn om op termijn alle huidige A380’s te vervangen door een neo. De productie stopzetten is iets waar de maatschappij tegen protesteert.
[su_quote cite=”Clark, CEO Emirates”]I am not particularly happy as you can imagine[/su_quote]
De neo zou 12-15% goedkoper moeten vliegen dan de huidige variant. Emirates zegt minimaal 100 nieuwe bestellingen te willen doen voor een neo.
Redactioneel commentaar
De strategie lijk eerst de bom te laten barsten dat de A380 niet verkoopt en dan met een oplossing te komen met een A380neo. Zo wordt de markt en (vooral) de aandeelhouders klaargemaakt om de investering te doen.