Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Bijna botsing: piloten volgen uitwijk suggesties niet op
Incidenten

Bijna botsing: piloten volgen uitwijk suggesties niet op

Door Redactie12 december 2014, 11:59Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Lucht_7

Een Fokker 100 en een Eurocopter EC145 hebben een ‘airprox incident’ gehad boven Bern. De toestellen kwamen serieus dichtbij elkaar, als dus de Zwitserse Onderzoeksraad.

Incident

Op 24 mei 2012 kreeg de piloot van de Zwitserse Air Ambulance helikopter kreeg toestemming om over het vliegveld van Bern-Belp te vliegen op een hoogte van 4.500 voet. Tegelijk Was de Fokker, vlucht OAW 5311, een approach op het vliegveld aan het maken. De piloten hadden toestemming voor een visual approach op baan 32. Beide vliegtuigen kregen informatie over het andere toestel van de toren.

Een minuut later gaf de heli de melding “Traffic in sight”. Kort daarna kreeg de piloot eenmelding van zijn Traffic Advisory System. De piloot nam een linkerbocht om de Fokker te ontwijken. Vier seconden nadat de heli het verkeer meldde, kwam dezelfde melding uit de cockpit van de Fokker. Tegelijk kregen de piloten ook een melding van hun traffic alert and collision avoidance system (TCAS) met de aanwijzing om te klimmen “climb, climb”. De piloten dachten echter dat de aanwijzing voor de heli was en negeerden deze. De daling ging verder. De Fokker zat 500 voet boven de Eurocopter.

Bijna botsing

Omdat de piloten bleven dalen reageerde TCAS met “decend, decend NOW”. Ook op deze melding reageerde de crew niet. Uiteindelijk passeren de toestellen elkaar met 75 voet hoogteverschil en 1300 meter hemelsbreed. Later zeggen de piloten dat ze de waarschuwingen negeerden omdat ze constant de helikopter konden zien.

Uitgeschakeld

In de toren kwam geen waarschuwing van het Air traffic control’s short term conflict alert system (STCA). In Bern is dit systeem al jaren uitgeschakeld. De Onderzoeksraad noemt het een serieus incident en schaalt het in category A: high risk of collision. Ook concludeert de raad dat de piloten door het TCAS niet op te volgen het gevaar vergroot hebben.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Fokker Helikopter
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Groot aantal MD-11’s aan de grond, FAA grijpt in

09/11/2025Niek de Weert

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025Niek de Weert

De vliegende start van een Transavia-captain

08/11/2025Lieneke Koornstra
Recent

Groot aantal MD-11’s aan de grond, FAA grijpt in

09/11/2025

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?