Een Fokker 100 en een Eurocopter EC145 hebben een ‘airprox incident’ gehad boven Bern. De toestellen kwamen serieus dichtbij elkaar, als dus de Zwitserse Onderzoeksraad.
Incident
Op 24 mei 2012 kreeg de piloot van de Zwitserse Air Ambulance helikopter kreeg toestemming om over het vliegveld van Bern-Belp te vliegen op een hoogte van 4.500 voet. Tegelijk Was de Fokker, vlucht OAW 5311, een approach op het vliegveld aan het maken. De piloten hadden toestemming voor een visual approach op baan 32. Beide vliegtuigen kregen informatie over het andere toestel van de toren.
Een minuut later gaf de heli de melding “Traffic in sight”. Kort daarna kreeg de piloot eenmelding van zijn Traffic Advisory System. De piloot nam een linkerbocht om de Fokker te ontwijken. Vier seconden nadat de heli het verkeer meldde, kwam dezelfde melding uit de cockpit van de Fokker. Tegelijk kregen de piloten ook een melding van hun traffic alert and collision avoidance system (TCAS) met de aanwijzing om te klimmen “climb, climb”. De piloten dachten echter dat de aanwijzing voor de heli was en negeerden deze. De daling ging verder. De Fokker zat 500 voet boven de Eurocopter.
Bijna botsing
Omdat de piloten bleven dalen reageerde TCAS met “decend, decend NOW”. Ook op deze melding reageerde de crew niet. Uiteindelijk passeren de toestellen elkaar met 75 voet hoogteverschil en 1300 meter hemelsbreed. Later zeggen de piloten dat ze de waarschuwingen negeerden omdat ze constant de helikopter konden zien.
Uitgeschakeld
In de toren kwam geen waarschuwing van het Air traffic control’s short term conflict alert system (STCA). In Bern is dit systeem al jaren uitgeschakeld. De Onderzoeksraad noemt het een serieus incident en schaalt het in category A: high risk of collision. Ook concludeert de raad dat de piloten door het TCAS niet op te volgen het gevaar vergroot hebben.