Weet u hoe het systeem van “upgrades” werkt? Dat je ingecheckt bent op stoel 22E, en dat je dan onverwacht in de business class mag plaatsnemen?
Ik ook niet.
De eerste keer dat ik een business class upgrade kreeg, jaren geleden, had ik dat totaal niet zien aankomen. Het was mijn eerste vlucht met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij (Iberia) en ik wist niet eens dat er zoiets bestond als een upgrade. Het was pure mazzel – of had het te maken met het feit dat ik de enige Europeaan in het vliegtuig was?
Toen ik regelmatig begon te vliegen – ik was zilver maar had al een gouden waas voor mijn ogen – kregen mijn reisgenoot en ik ooit een upgrade. Ik wist zeker dat dit een beloning was voor mijn aanhoudende loyaliteit. Totdat ik de volgende keer natuurlijk weer gewoon economy moest zitten.
Als ik wel eens aan andere frequent flyers vraag of zij weten hoe het werkt, krijg ik steeds andere antwoorden. De een beweert dat het te maken heeft met de prijs die je voor een ticket betaalt: als je een duur ticket hebt, heb je meer kans op een upgrade. Een ander zegt dat je in principe nooit meer dan één keer een upgrade voor hetzelfde traject (bijvoorbeeld Schiphol-Parijs) kunt krijgen. Een derde zegt dat mensen die regelmatig business class tickets kopen, ze ook vaker krijgen. Misschien zijn alle drie de theorieën waar.
Feit is dat sommige luchtvaartmaatschappijen royaler lijken te zijn met upgrades dan andere. Bijna iedere keer dat ik met Emirates vlieg, krijg ik een upgrade. Bij KLM/Air France gebeurt het me ongeveer één keer per jaar. Bij British Airways heb ik er nog nooit eentje gekregen.
En dan zijn er nog de keren van het onwaarschijnlijke geluk: dat ik een bekende tegenkwam op het vliegveld (we reisden niet samen), en dat we allebei een upgrade bleken te hebben. Dat de grondstewardess me vroeg of ik een upgrade wilde kopen, ik dat niet wilde, en dat ik ‘m toen alsnog kreeg aangeboden – gratis en voor niets.
Er moet een systeem achter zitten, maar welk?
Laten we aannemen dat vliegstatus een rol speelt: iemand die veel vliegt, heeft in principe meer kans op een upgrade. (Aangenomen dat er nog stoelen vrij zijn, natuurlijk – wat bijna altijd zo is.) Dit zou je verwachten. Maar waarom kreeg de Gold Member die laatst voor mij in de rij stond dan wel een upgrade, en ik met mijn Platina status niet? Wat had hij dat ik niet had?
Ik kan een hele vlucht nadenken over dit probleem, zonder eruit te komen. Het is om gek van te worden. Is het een complex systeem van regels die op logische, strikt mathematische wijze worden toegepast? Of is het gewoon een loterij?
Uiteindelijk zou dat laatste misschien maar het beste zijn. Geen logica, maar blind toeval. Probleem opgelost. Dan kan ik tijdens de vlucht voortaan gewoon weer een boek lezen, of domweg uit het raam staren.
Column Lodewijk Oudshoorn
Vanaf Schiphol vliegt Lodewijk wekelijks naar diverse bestemmingen in Europa en Azië. In 2013 vloog hij voor zijn werk ongeveer 150.000 km en heeft een onder andere een platinum Flying blue card. Deze frequent flyer schrijft een tweewekelijkse column op Upinthesky. Lees alle columns hier.