Op de Aviation Knowledge & Career Days vertelde Captain Etienne Miche de Malleray van Airbus over de nieuwe Airbus A320 NEO. Is het meer dan enkel een andere motor, of zijn er meer veranderingen ten opzichte van de Airbus A320 CEO?
Airbus is momenteel bezig met een modernere Airbus A320, die ook wel de A320 NEO wordt genoemd. NEO staat dan voor New Engine Option. Airbus had als hoofdtaak om het brandstofverbruik drastisch te verminderen. Dat is gelukt: tijdens de cruise is het brandstofverbruik zo’n 15% minder dan bij de gewone Airbus A320. Maar wat is er, behalve de andere motor, veranderd aan de NEO? Jazeker, onder andere de wingtips, het roer (er is nu een grotere uitslag mogelijk) en de flaps zijn aangepast. Alles is op het optimaliseren gericht.
Sharklets en nieuwe materialen
De nieuwe winglets van de A320 NEO worden bij Airbus sharklets genoemd. Deze sharklets dragen met zo’n min 4% ook flink bij aan de besparing op brandstof. Met name het effect van de zogenaamde wingtip vortices, de luchtstromen aan het uiteinde van de vleugel, is een stuk minder met deze sharklets. Ook de weerstand neemt flink af met deze nieuwe wingtip devices. Verder is een deel van de structuur van het vliegtuig gemaakt van lichtere materialen, waardoor het gewicht van het vliegtuig en daardoor ook het totale brandstofverbruik omlaag gaat.
Motorische verbeteringen
De grote verandering van de NEO is natuurlijk de motor. Er kan worden gekozen voor 4 typen motoren, waaronder PW1100G en de LEAP-1A. Hoewel de performance hetzelfde moest zijn was de voornaamste uitdaging om het brandstofverbruik omlaag te krijgen. Onder andere het ontwerp van de nacelles (gondels) van de motor is verbeterd, maar het grootste verschil zit in het toerental van zowel de fan als de turbinebladen. Deze laatste draaien sneller, terwijl de fan juist langzamer draait. Een van de effecten is dat onder andere de bypass ratio (voor de PW1100G variant) naar 12.5 gegaan.
De typetraining voor een NEO zal hetzelfde blijven als een ‘gewone Airbus A320’. Hierdoor zullen de verschillen in de cockpit minimaal zijn. De eerste testvlucht is in september van dit jaar succesvol afgerond, de eerste operationele versies zullen in het tweede kwartaal van 2016 van de band rollen. Het is nu, ook voor Airbus, wachten op de eerste resultaten. Er wordt uitgekeken naar onder andere de netto brandstofbesparing, de betrouwbaarheid en ook de terugkomende (maintenance) kosten. Deze gegevens zijn pas beschikbaar als de eerste commerciële vluchten van start gaan.
Airbus vaste partner AKCD
Captain Etienne Miche de Malleray is een testpiloot van Airbus. Hij is al vanaf de eerste editie in 2007 betrokken bij de AKCD. Als testpiloot heeft hij onder andere meegewerkt aan de A400M, de A350 en nu dus de A320 NEO. In onderstaand filmpje zien we hem en zijn collega’s in een formatievlucht van de A350.
AKCD
AKCD is een toonaangevend evenement in de Nederlandse Luchtvaart waaraan vrijwel alle belangrijke partijen meewerken.
Ook dit jaar is Upinthesky weer media-partner. Vooraf brengen we het nieuws rond het evenement en na afloop zullen we een fotoreportage en verslagen van de verschillende presentaties publiceren. Dit alles is overzichtelijk in het dossier AKCD te vinden.