
Na twee jaar onzekerheid lijkt de nieuwe luchthaven BER eind 2017 open te gaan. Maar helemaal zeker is het nog niet.
Juni-september
Het managament van het vliegveld meldt dat opening ergens tussen juni en september 2017 zal zijn. Al twee jaar is er geen openingsdatum na een serie van vertragingen en problemen. De opening is al 6x uitgesteld. Nu is er een nieuwe planning. In maart 2016 zal de bouw klaar zijn, daarna begint de autorisatie periode.
Crisis
Het vliegveld moest ooit € 2,8 miljard kosten, inmiddels is dit opgelopen naar 5,4 miljard. Bij opening is het alweer te klein. De capaciteit is gepland voor 27 miljoen passagiers, maar nu uitgebreid naar 30-31 miljoen. De huidige vliegvelden van Berlijn vervoeren samen in 2015 al 28 miljoen mensen. Na opening van BER moeten alle andere vliegvelden rond de hoofdstad sluiten. Er wordt nu gepleit voor een tweede kleine terminal voor 8 tot 10 miljoen passagiers.
Brandenburg
Twintig jaar geleden (na de Duitse eenwording) is men begonnen met plannen omdat de luchthavens Tegel, Tempelhof en Schönefeld erg oud werden. BER gaat alle taken overnemen en wordt de enige luchthaven in de regio. Bouw begon in 2006 en de opening werd voorzien in 2011. Al snel werd dat juni 2012, toen oktober 2013 en afgelopen tijd is het nog enkele malen uitgesteld.
Het vliegveld krijgt een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar. Door de modulaire bouw is het uit te breiden naar 50 miljoen. Het gebouw wordt U-vormig met een mainpier met 16 jet-bridges (slurfen), een zuidelijk pier met 8 bruggen en een noordelijk pier voor low-cost carriers zonder slurf. Eén gate wordt geschikt voor de A380 en 8 voor andere widebody toestellen. De gehele terminal ligt tussen de twee paralelle landingsbanen en ligt op het treinstation.


Uddel
MBO