Volgens Aviation Week zijn Airbus en Rolls-Royce dichtbij een deal over nieuwe motoren voor een vernieuwde A380, de A380neo. Afgelopen maand zouden gesprekken gevoerd zijn een een deal is in zicht.
Ook A380-900
Rolls-Royce is al langer bezig met nieuwe motoren voor de A380. De motorenbouwer probeert een exclusieve deal eruit te slepen. Voor de A330neo heeft Rolls geen geheel nieuwe motor ontworpen maar een upgrade van de Trent 1000 (hangt onder 787) gemaakt, de Trent 7000. Een vergelijkbare strategie zou ook voor de A380neo gevolgd moeten worden. Een optie is om de XWB motor te nemen en sterker te maken. De XWB hangt onder de A350. In februari waren er al gesprekken tussen Rolls en Airbus, toen ging het over neo’s voor de A330 én de A380.
Door een sterkere motor te ontwikkelen is deze meteen geschikt voor een verlengde A380-900. Onlangs zei de CEO van Airbus dat er ooit een neo en een verlengde versie komt.
Upgrade
Aviation Week denkt dat een vernieuwde versie zo’n 4 jaar en $2,5 miljard kost. Er zijn vooral verstevigingen in de vleugels nodig wegens de zwaardere motoren. Er moet dan een brandstof besparing van 10-12% worden behaald. Een voordeel voor de -900 is dat de vleugels er al groot genoeg voor zijn. De romp hoeft ‘alleen’ nog maar verlengd te worden.
De andere motorenbouwer voor de A380, Engine Alliance, zegt niet aan nieuwe motoren te willen meewerken. Ze denken niet meer dan 5% besparing te kunnen halen en dat is niet voldoende.
To neo or not to neo? – commentaar
De meningen in de industrie zijn verdeeld over wat Airbus wil. Er zijn veel ‘told you so’ artikelen. Mensen die zeggen: IK zei het al eerder, de A380 wordt niks zie je nou wel. Bij Upinthesky denken we dat Airbus een neo gaat maken. De luchtvaart groeit maar door. Emirates heeft ruim bewezen dat hub-and-spoke nog steeds werkt. De luchtvaartgroei zit vooral in Azië en laten daar nou de vliegvelden overvol zitten. De trent naar grotere vliegtuigen lijkt onvermijdelijk. Emirates gaat volgend jaar vier A380’s met 615 stoelen uitrusten, dat zal een testcase zijn voor het toestel. Een A380 is voordelig om te vliegen, maar alleen als het helemaal vol zit en dat is niet altijd makkelijk. Emirates baas Clark is er in ieder geval van overtuigd dat de A380 een toekomst heeft. Niet alleen voor zijn maatschappij, hij heeft al toegezegd minimaal 100 A380neo’s te kopen, maar ook voor andere maatschappijen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!