
Boeing heeft een serie buitenmaten bekend gemaakt voor de 777-9X om vliegvelden gereed te krijgen om het vliegtuig te ontvangen vanaf 2020.
Langer
Het toestel wordt 2,8 meter langer dan de 777-300ER, de grootste 777 tot nu toe. In totaal wordt de 9X 76,7 meter. Het toestel is daarmee langer geworden dan de 747-8 en A340-600. Hoogte van de staart wordt 19,7 meter. Belangrijk voor vliegvelden is de spanwijdte. Dit wordt 71,8 meter, na de A380 (80m) de grootste spanwijdte voor commerciële vliegtuigen. Dit betekent dat de 777X in dezelfde categorie valt als de A380, een class F toestel dat op lang niet alle vliegvelden kan landen.
List
Dit is echter geen optie voor de nieuwe Boeing, die ook naar (iets) kleinere vliegvelden moet kunnen. Boeing heeft daarom een oplossing bedacht: het uiteinde van de vleugels kunnen omhoog geklapt worden, zodat de spanwijdte 64,8 meter is, net binnen de marges voor class E vliegvelden. De meeste grotere vliegvelden zijn class E. De breedte is vooral van belang bij taxiën en bij de gate, de plek moet simpelweg groter zijn.
Regels
Echter, bij take-off en landing zullen de vleugels wel op volledige breedte zijn. De 777X moet dus een uitzondering krijgen voor de landingsbanen. Een class E baan is ruim 13 meter breed en een class F 18 meter. Boeing heeft eenzelfde uitzondering voor de nieuwe 747-8, deze is (iets) breder dan 65 meter en mag toch op class E vliegvelden opereren.
Ophef
Er was even ophef op social media over de naam van het toestel. Boeing had in de presentatie gezet: 797, het laatst beschikbare nummer in de 7X7 serie. Het bleek een foutje, het was een typ-o en moest 779 zijn, de normale manier om 777-9X af te korten.


Hilversum